Skageraks indtjening halveres efter ny strategiplan
Ved første øjekast ser det skidt ud for designvirksomheden Skagerak, der sælger møbler og interiør.
Årets resultat før sakt er svundet ind til knap 0,6 mio. kr. mod 1,2 mio. kr. året før. Det fremgår af et netop offentliggjort årsregnskab.
Alligevel er årets resultat som forventet, fremgår det af ledelsesberetningen.
I løbet af 2016 skiftede virksomheden fra at hedde Trip Trap til Skagerak, og det er den navneændring, der sammen med en strategiplan nu sætter spor i regnskabet.
Det fortæller administrerende direktør Jesper Panduro til Ritzau Finans:
- Man kan godt indlægge den betragtning, at regnskabsåret ikke var så godt, men det var det faktisk. Vi har taget de skridt inden for vores strategiplan, vi skulle, og vi vidste godt, at det ville koste bruttoresultatet og indtjening. Men vi følte, at det var det, der skulle til, siger han.
Også sidste år satte navneskiftet en stopper for indtjeningen i Skagerak. Dengang faldt resultatet fra 3,5 til 1,7 mio. kr.
- Navneskiftet har været dyrt, men nu er det gennemført, og det er blevet godt modtaget ude hos forhandlerne. Salget af både indendørs og udendørs møbler er steget, sagde Jesper Panduro dengang.
I dag fortæller han til Ritzau Finans, at der er sket en markant positiv udvikling her fire måneder inde i et nyt regnskabsår.
Driftsresultatet var i seneste regnskabsår vokset fra 3,1 mio. kr. til 3,6 mio. kr.
mio. kr. | 2017/18 | 2016/17 |
---|---|---|
Bruttofortjeneste | 27,3 | 29,9 |
Resultat af primær drift | 3,6 | 3,1 |
Resultat før skat | 0,6 | 1,2 |
Årets resultat | 0,2 | 0,9 |
Balancesum | 65,1 | 69,1 |
Egenkapital | 14,0 | 13,1 |
Antal ansatte | 36 | 42 |
Regnskabsåret blev afsluttet dd. mmmm åååå. |