Trægulve er overset: Fokus på nichen øger salget hos Junckers
Carsten Chabert, administrerende direktør hos gulvproducenten Junckers, har en forkærlighed for sportsgulve af træ. Men han er blandt de få.
De fleste hylder for tiden de farverige vinyl- og gummigulve, der lige nu rulles ud verden over. Det sker til trods for, at trægulvene har helt særlige egenskaber, som mange sportsentusiaster går glip af, når de populære gulve trumfer trægulvene i sportshallen.
Hos Junckers forsøger man derfor at finde frem til netop de kunder, der ligesom virksomheden selv ser fidusen i trægulvene. Det fortæller direktøren til Wood Supply:
- Vi kigger efter muligheder i markedet, så vi kan blive bedre til at spotte, hvor trægulvene har sin berettigelse. Det gælder både hos udøvere, beslutningstagere, byggeherrer og arkitekter, siger Carsten Chabert, der har erfaret, hvordan særligt basketballspillere og arkitekter har samme kærlighed til trægulvene som ham selv.
Og kiggeriet virker. Med en målrettet indsats er interessen vokset for gulvene fra Junckers. Særligt i Asien lægger Junckers lige nu det ene gulv efter det andet, hvoraf Kina aftager størstedelen af kvadratmeterne.
Nye tiltag øger væksten
Det er ikke kun Junckers jagt efter de rette kunder, der har øget salget i virksomheden.
Junckers er desuden på vej med et helt nyt demontabelt sportsgulv, der er mere modstandsdygtig overfor skiftende klima.
Virksomheden har længe solgt demontable gulve, der let kan skilles ad og sættes op i en ny multihal et andet sted, men med det nye gulv er temperaturforskelle i hallen, på lageret og i transporten ikke længere en udfordring.
Direktøren hos Junckers tror på, at det er endnu et skridt på vejen mod flere sportsgulve:
- Vi bliver bedre og bedre til at komme med de løsninger, som sportsbranchen har brug for. Og vi kan se, at vores salg af sportsgulve stiger, siger Carsten Chabert, der sælger sportsgulve til mere end 40 lande.
Junckers Alle trægulve og træplejeprodukter produceres i Danmark. Junckers er repræsenteret i mere end 30 lande via syv datterselskaber samt et netværk af forhandlere og agenter. Eksport udgør to tredjedele af den samlede omsætning, og produkterne sælges i mere end 45 lande over hele verden. Junckers har hovedsæde i Køge. |