Handelsfirmaer afskriver eksporten
Selvom det går godt i landene omkring os, er det kun få danske handelsvirksomheder, der satser på salg til udlandet. Det viser en undersøgelse blandt DI Handels medlemmer.
- De gode resultater hos vore naboer kan komme Danmark til gavn, hvis vi i højere grad tør satse på salg uden for landets grænser, lyder opfordringen fra DI Handel.
Skrumpet hjemmemarked
Udfordringen er dog, at mange virksomheder fortsat fokuserer på det snævre hjemmemarked i stedet for at følge kunderne ud i verden. Skønt det internationale potentiale er stort, er det stadig langt de færreste virksomheder, der søger uden for landets grænser for at finde nye afsætningsmuligheder.
En ny undersøgelse foretaget af DI Handel blandt et udsnit af medlemmerne viser, at hele ni ud af ti virksomheder, der ikke eksporterer, slet ikke overvejer at satse på salg til udlandet.
- Selvom det lysner lidt, må vi konstatere, at mange danske engrosvirksomheder står over for et skrumpet hjemmemarked, og intet tyder på, at det vil vokse lige med det samme. Det er klart en udfordring at få danske handelsvirksomheder til at overveje at eksportere til markederne uden for Danmark, hvor vækstraterne generelt er højere. Mange virksomheder afskriver på forhånd eksport, og det er ærgerligt, når vi kan se, at mange forskellige grossister har held med at sælge til udlandet, siger Lars William Wesch, branchedirektør i DI Handel.
DI Handels undersøgelse peger desuden på, at mange virksomheder, der eksporterer, blot tjener en mindre procentdel af deres omsætning i udlandet. Kun ganske få henter mere end 25 pct. af omsætningen uden for landets grænser.
Positive forventninger til eksport
Trods tøven i handelsbranchen er der dog generelt positive forventninger til den fremtidige eksport. Hele 56 pct. af de eksporterende handelsvirksomheder forventer nemlig, at eksporten vil stige i 2. halvår af 2011, mens kun 4 pct. forventer, at den vil falde.