Mere bureaukrati eller en god forretning?
Er CSR og certificering spildte kræfter, eller kan det løfte bundlinjen? Det var et centralt tema, da Træets Arbejdsgivere (TA) i sidste uge inviterede branchen til årsdag.
Bid mærke i ordene, for CSR er et begreb, som virksomheder i træ- og møbelvirksomheder for alvor må forholde sig til i de kommende år.
Myndigheder, samarbejdspartnere og forbrugere stiller stigende krav til bl.a. miljøforhold og samfundsansvar, og spørger man eksperterne, har vi kun set toppen af isbjerget.
Dokumentér og kommunikér
Mange vil sikkert hævde, at virksomheder først og fremmest sat i verden for at tjene penge. Men en virksomhed hænger også uløseligt sammen med det samfund, den er en del af – lokalt som globalt – og det må man som leder forholde sig til.
CSR-aktiviteter kan i store træk karakteriseres som det ansvar, der rækker ud over det rent lovgivningsmæssige – ansvaret for mennesker og miljø. Men er det ikke dét, vi altid har gjort?, lød spørgsmålet fra salen under Træ- og Møbelindustriens Årsdag, hvor CSR var sat på dagsordenen som én af de centrale ledelsesopgaver i de kommende år.
- Jo, det er det langt hen ad vejen, lød svaret fra indlægsholder og CSR-chef i DI, Kim Haggren. - Men forskellen er, at I skal blive bedre til at dokumentere og kommunikere det over for myndighederne, jeres kunder og samarbejdspartnere.
Store gevinster at hente
Udover Kim Haggren var miljøchef Peter K. Kristiansen fra DLH inviteret med for at tale om CSR, og han kunne blandt andet give et indblik i trægrossistens arbejde med certificering af træ. Målet er at opnå 100 % certificering senest i 2025.
- Tro ikke, at certificering er et modefænomen, det er helt sikkert kommet for at blive. Og se det som en mulighed – at vi i vores branche er så heldige at have en standard, som er bredt anerkendt. I andre brancher skal de først forklare, hvad de mener med bæredygtighed, sagde Peter K. Kristiansen.
CSR er dog andet og mere end certificering, påpegede Kim Haggren, og gevinsterne er mærkbare, hvis det integreres som strategisk værkstøj i virksomheden:
- Leverandørstyring kan sikre kvalitet, energibesparelser kan mærkes på bundlinjen, og erfaringer viser, at CSR kan tiltrække medarbejdere. Læg dertil forbrugernes stigende krav om, at virksomheder agerer ansvarligt, og at kravene fra myndigheder skærpes, sagde Kim Haggren.
Myter og bundlinje
Både Kim Haggren og Peter K. Kristiansen er med jævne mellemrum stødt på myter om CSR, der går på alt lige fra, at fokus på miljø går ud over kvaliteten til at CSR er et hippiefænomen, der koster en formue.
Træ- og Møbelindustriens Årsdag var ingen undtagelse, og derfor måtte de to indlægsholdere da også forholde sig til spørgsmålet om, hvorvidt de kan garantere, at CSR kan ses på bundlinjen.
- Sælgerne er glade, når én af de helt store kunder stiller krav om FSC, så på den måde kan det ses på bundlinjen. Hvis man udelukkende leverer til hr. og fru Jensen, er det ikke sikkert, at det kan betale sig, men hvis man fx leverer træ til det offentlige må man forholde sig til, at certificering i stigende grad bliver et krav, sagde Peter K. Kristiansen og bemærkede, at de kommende EU-krav til sporbarhed bestemt også er et incitament til at fokusere på miljøet.
Kim Haggren fastslog, at der er en god forretning i at bruge CSR, men det er ikke ’one size fits all’. Hvad der er en god idé i én virksomhed, er ikke naturligvis en god idé i en anden, og dertil kommer branchespecifikke forhold.
Læs mere om CSR på DI’s hjemmeside
Læs mere fra Træ- og Møbelindustriens Årsdag 2011:
Nye veje til en bedre bundlinje