Tidligere Trip Trap-direktør med i møbel-startup
Møbeldesignfirmaet Roon & Rahn udvider nu ejerkredsen med den tidligere Trip Trap-direktør, Anders Bundgaard, som også sætter sig for bordenden som bestyrelsesformand. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
Han skal bruge sine 25 års erhvervs- og møbelerfaring til at udvikle den lille Århus-baserede virksomhed sammen med de to stiftere Nicki van Roon og René Rahn Hansen.
Samarbejdet startede for godt et år siden, hvor de unge stiftere havde brug for hjælp med at skabe fokus og struktur i deres virksomhed efter en, med deres egne ord, lidt turbulent periode.
- Vi har afprøvet rigtigt mange ting de sidste år – nye designs, nye materialer, nye producenter og nye afsætningskanaler – og vi havde nok lidt mistet orienteringen midt i alle forandringerne. Så vi havde brug for én til at hjælpe os med at få styr på forretningen og finde ind til, hvad vi skal basere vores fremtid på, fortæller de to iværksættere.
Tilbage til rødderne
Det krævede ikke mange møder med den erfarne møbelmand, før det stod klart, at det var nødvendigt at reducere mængden af produkter. Sortimentet var simpelthen blevet for omfattende og pegede i for mange retninger, både hvad angår design, produkttyper og materialer.
Derfor vil fokus fremover ligge på de første møbler, som makkerparret designede for godt fem år siden, og som har høstet flere designpriser. Det er et pladsbesparende skostativ, en fleksibel knagerække og en entrébænk, der alle er lavet af massivt egetræ. Og at det netop er disse ting, der skal satses på, er ifølge den nye medejer en helt naturlig beslutning:
- Roon & Rahns træbaserede produkter har en rigtig fin kombination af klassisk, skandinavisk design og nytænkte finesser. De er både smukke og funktionelle, og så er det samtidig de ting, som forbrugere og forhandlere har taget bedst imod. Så det var egentlig en ret nem beslutning at søge tilbage til rødderne, udtaler Anders Bundgaard, som samtidig fremhæver, at arbejdet med designprodukter i træ jo også er tilbage til rødderne for ham selv.
De to stiftere kalder det ligefrem en ny start for firmaet. Et ”Roon & Rahn 2.0”, hvor der satses på de ting, som brandet på rekordtid blev kendt for. Og til stor glæde for de unge designere kan de allerede nu konstatere, at omsætningen er langt bedre end ventet og ordrebøgerne fyldte.
Nye designs på vej
Fokuseringen på kerneprodukterne betyder dog ikke, at udviklingen af nye produkter droppes. Det bliver blot inden for rammerne af Roon & Rahns DNA, som er at skabe og markedsføre elegante træprodukter, der løser hverdagens udfordringer og behov.
De tre partnere er dog enige om, at udviklingstempoet i Roon & Rahn bliver mere kontrolleret de kommende år, end det har været de forgangne. For som den nye medejer siger, så kan et designfirma selvfølgelig gå i stå på grund af manglende udvikling, men man kan også udvikle sig ihjel. Og der er ikke planer om nogen af delene i den nye version af Roon & Rahn.