23948sdkhjf

Byggecenter med mentorsucces: Mette gjorde det af med kundeskrækken

Jagten på de bedste fagudlærte medarbejdere er intens blandt byggemarkeder. Hos XL-Byg har man ambitioner om selv at forme fremtidens dygtigste fagpersonale ved at tilbyde den bedst mulige elevtid. Som et led i denne strategi har XL-Byg i Hadsund indført en mentorordning, hvor den fastansatte Mette Thomassen påtager sig rollen som oplæringsansvarlig for alle elever i byggecentret – og mentorkasketten bærer hun med stolthed.

– Så snart jeg blev færdigudlært og ansat i XL-Byg Hadsund, tog jeg selv initiativet, fordi jeg i min egen elevtid manglede nogen at gå til, når jeg havde udfordringer og spørgsmål. Jeg ville gøre mit for at de kommende elever får en helt anden oplæring og tryghed i deres uddannelse, siger Mette Thomassen, der er uddannet salgsassistent i XL-Byg.

En sikker investering
Mentorordningen har på landsplan vist sig som et effektivt værktøj til at fastholde de unge i deres uddannelse. Af de elever, der startede uddannelsen i henholdsvis 2015 og 2016 og afsluttede to år senere, faldt syv procent fra. Til sammenligning lå frafaldet for hele byggevarebranchen på 29 procent i samme periode. På landsplan koster mentorordningen cirka en million kroner om året for de omtrent 100 elever.

– Værdien af ordningen er indiskutabel positiv. Vi har kigget udover kortsigtet profit og fokuseret på, hvad der får eleverne til at trives i deres arbejde, udvikle sig menneskeligt og tage ansvar for deres arbejdsplads. Med få midler har vi reduceret frafaldet til et minimum og samtidig skabt arbejdskraft, der er mere kompetent, siger Liselotte Christensen, der er HR-chef i XL-Byg.

Nervøs for kunder
Nicolai Larsen er den første elev i XL-Byg Hadsund, der fra start til slut har haft Mette Thomassen som mentor. Han har netop afleveret sin afsluttende eksamensopgave og har allerede skrevet under på en fastansættelse som salgsassistent i byggecentret på Industriparken 2.

– Jeg blev budt velkommen med åbne arme fra dag ét. Mette var god til hurtigt at sætte mig ind i de basale arbejdsgange. I begyndelsen var jeg sindssygt nervøs for at tale med kunder, og jeg talte meget med Mette om det. Hun skubbede på og instruerede mig, så det hurtigt blev meget nemmere, forklarer Nicolai Larsen.

Han er enormt glad for sin elevtid, fordi han har fået et bredt indblik i både træ, værktøj, have og elektronik – ting som han også kan bruge privat.

– Havde jeg ikke haft Mette som støtte, havde det helt sikkert været sværere at lære lige så meget. Hun spørger hele tiden ind til, hvordan jeg har det og har været god til hele tiden at give mig mere ansvar. I de seneste måneder har jeg helt alene været ansvarlig for værktøjsafdelingen, og før det styrede jeg el-afdelingen, fortæller Nicolai Larsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094