Montanas ukendte lillesøster tredobler bundlinjen
De fleste forbinder automatisk den nyligt afdøde designer Peter J. Lassen med de klassiske Montanareoler, men det er ikke de eneste kubistiske moduler, designeren formgav. Langt mindre kendt er designet Grid, som Peter J. Lassen første gang lancerede i 2004. Dengang skete det uden et kommercielt setup og der skulle da også gå yderligere seks år, før Grid System blev stiftet som søsterselskab til Montana.
– De første år var det mest et hobbyprojekt for Peter J. Lassen, som han brugte lang tid på at eksperimentere med i samarbejde med forskellige kunstnere som Bjørn Nørgaard og Olafur Eliasson. Men så fik folk jo øje på systemet, og begyndte at kontakte Montana og efterspørge det, fortæller Jørgen Petersen, der i 2010 blev ansat som direktør i det nyoprettede selskab Grid System.
Bag selskabet stod Montana-familien, og med oprettelsen blev Grid et selvstændigt brand, der i dag, ti år senere, for alvor har fået sparket gang i væksten.
GRID SystemGrid System blev grundlagt i 2010 af familien Lassen, der også står bag Montana Furniture Grid har base i Lynge nær Hillerød Grid er et modulært indretningssystem, udviklet til at give mest mulig designfrihed. Indretningen starter med en kube, hvortil der kan monteres flere kuber i længde, højde og bredde alt efter behov Kuben er en ramme som måler 40x40x40 cm, støbt i nylon og glasfiber, og produktionen foregår hos danske underleverandører |
Kunder verden over
I årsregnskabet, der for nyligt blev offentliggjort, kan Grid bryste sig af vækst på både top og bund. Mens resultatet efter skat er vokset fra 1,2 til 4,3 mio. og altså mere end tredoblet, er bruttofortjenesten skudt i vejret fra 4,4 til 9,1 mio. kroner. Grid opgiver ikke omsætning i deres regnskab, men ifølge Jørgen Petersen er der også her god vækst at spore.
– Fordi vi har en relativt lille enhed med omkring ti mand ansat, er vores faste overhead ikke så stort. Det betyder, at når omsætningen vokser, så ryger langt det meste direkte på bundlinjen, uddyber direktøren.
Kunderne findes over hele verden, og omkring 80 pct. af afsætningen sker på eksportmarkedet, hvor især Storbritannien, Tyskland og Frankrig tager godt fra. Her har Grid tilknyttet faste distributører eller agenter, ligesom de har det i Holland og Finland, men også på den anden side af jordkloden, har man fået øje på de danske moduler. Blandt andet har Grid, som er baseret i Lynge nær Hillerød, for nyligt leveret moduler til Nasa i USA og til Victoria State Library i Melbourne.
Organisk vækst på øget kendskab
Grid afsætter udelukkende sine produkter på kontraktmarkedet, og slutkunderne udgøres af blandt andet butikker, museer, hoteller, biblioteker, restauranter og kontorer. Ifølge Jørgen Petersen har særligt sidstnævnte segment et stort medansvar for det seneste års medvind.
– Der er en markant trend lige nu med åbne kontorlandskaber, der skal kunne indrettes og opdeles fleksibelt, og her giver vores moduler arkitekten rigtig gode muligheder for at skabe ”rum i rummet”, fortæller Jørgen Petersen om de modulære systemer, der kan sammensættes til alt fra opbevaringsløsninger til bænke.
En anden forklaring på væksten kan ifølge direktøren findes i, at rygtet om Grids systemer ganske enkelt har spredt sig.
– Vi har aldrig gjort meget ud af at annoncere eller markedsføre os. Via en god webpage og deltagelse på relevante messer, har vi lige så stille fået opbygget kendskabet til vores produkter og forståelsen for Grid hos mange af de arkitekter, vi har arbejdet sammen med. Vellykkede projekter og gode historier har spredt sig som ringe i vandet, og således er interessen steget, fortæller Jørgen Petersen.
Stabiliteten skal sikres
Efter et år, der har budt på voldsom vækst, har man for en stund skruet lidt ned for vækstambitionerne i Lynge. De første måneder af det forskudte regnskabsår lover ellers godt, forsikrer Jørgen Petersen, men hos Grid vil man være tilfredse, hvis man formår at holde niveauet fra 2018/19.
– Vi har faktisk ikke budgetteret med vækst i år. Det er gået meget stærkt de seneste år, så nu har vi brug for at stabilisere lidt igen, fortæller direktøren, og uddyber:
– Vi har brug for at mande lidt op, og så skal vi have helt styr på vores distributørnetværk og agenter, ligesom produktionsapparatet og samarbejdet med underleverandører skal trimmes og geares til næste step fremad. Vi kan også se, at fordi kontorsegmentet har fyldt så meget, har vi i en periode mistet lidt fokus på butikssegmentet, som ellers også er meget vigtigt for os, så det skal vi have fundet tilbage til, slår han fast.
Endelig har Grid kikkerten rettet mod en række nye markeder.
– Vi vil meget gerne etablere os ordentligt i USA, hvor vi faktisk netop har fundet en distributør, og derudover har vi kig på de nære markeder som Norge, Sverige og Belgien, fortæller Jørgen Petersen.