Klumme: Kender du dit redskab til innovation?
Design er ikke 'nice to have', men 'need to have', hvis man ønsker en solid bundlinje, skriver Merete Brunander i denne uges klumme.
Mange virksomheder tænker ” design har ikke noget med os at gøre ”. Men der tager de fejl.
Alle virksomheder kan drage nytte af at få åbnet deres øjne op for, hvordan design kan bruges som driver for innovation og vækst.
Design = innovation
Der er stadig berøringsangst derude. Mange danske virksomheder er endnu ikke sluppet af med deres usikkerhed i forhold til, hvad en designer er, og hvad en designer kan, og hvad design helt konkret kan gøre for en virksomheds produktudvikling.
For virksomhederne handler det først om fremmest om bundlinje. Men design er ikke 'nice to have', men 'need to have', hvis man ønsker en god produktudvikling og dermed en solid bundlinje. Det er ikke noget fisefornemt til specielle lejligheder, men en disciplin, som ingeniørarbejde.
Vi skal væk fra tankegangen om, at design blot er en hurtig styling af det endelig produkt. Design er i stigende grad blevet et middel til at skabe innovation i virksomheder. Det gælder både store og små virksomheder.
Stort potentiale i mellemstore virksomheder
Det danske erhvervsliv gennemlever lige nu nogle kriseår, og for at komme godt ud på den anden side, er det helt essentielt, at alle virksomheder i højere grad indser, at design skal integreres som et element i forretningsudviklingen.
Det helt store potentiale ligger hos de mindre og mellemstore virksomheder. Især i de mellemstore, der har kompetencer og kapital til at opdyrke designprocesser på et mere strategisk plan. Her kan innovationen for alvor begynde at spire i Danmark.
Redskaber til innovation
For at komme designtabuerne til livs og skabe større viden om værdien af design har Dansk Design Center startet projektet Designsparring. Det betyder, at alle danske virksomheder nu kan få et uforpligtende og gratis møde med en projektleder med kompetencer inden for design, innovation og forretningsudvikling.
Et designsparringsmøde er en vej til at starte innovationen i din virksomhed. Her kan du få viden om design som driver for vækst og innovation. Du kan få inspiration og relevante inputs til aktuelle, designfaglige problemstillinger, ligesom du kan få hjælp til at komme i gang eller videre med en udviklingsproces.
Derudover har Dansk Design Center netop åbnet op for en pulje på i alt 800.000 kroner. Din virksomhed kan få del i midlerne. Det kræver blot, at du skal i gang eller er i gang med en udviklingsproces, som finder sted nu eller i 2012. Pengene uddeles løbende efter først-til-mølle-princippet, så det handler om at være hurtig.
Med disse tiltag er det håbet, at dansk erhvervsliv kan få nogle redskaber til at skabe innovative løsninger, der sætter gang væksten.