Otte års minus vendt til plus: Køkkenproducent har fundet fokus
Efter otte år med underskud i millionklassen er køkkenproducenten Kreum kommet ud af 2019 med sorte tal på bundlinjen.
Ifølge adm. direktør Frank Haunstrup er forklaringen, at virksomheden har genfundet sit fokus, og at ambitionerne nu stemmer overens med muskelstyrken.
For den Bjerringbro-baserede køkkenproducent har den seneste årrække mildt sagt været tumultarisk. Der har ikke været overskud, siden virksomheden i 2011 blev stiftet og overtog det traditionstunge navn Biga, som har rødder tilbage i 1960’erne. Til gengæld har der været ikke mindre end tre forskellige direktører på posten, inden Frank Haunstrup satte sig i stolen i 2018.
– Der har været prøvet nogle forskellige strategier af, og blandt andet har Kreum i en periode prøvet at komme ind og konkurrere med de store aktører på nogle felter, hvor vi ikke var stærkest, fortæller Frank Haunstrup.
Fra Biga til Kreum I 2017 skiftede køkkenproducenten navn fra Biga til Kreum. Beslutningen blev taget for at undgå forveksling med møbelkæden Biva, som gik konkurs ikke længe efter navneskiftet. |
Fra rød til sort
I seneste regnskabsår er Kreum lykkedes med at vende 2018’s underskud på 6,6 mio. før skat til et overskud på 260.000, mens bruttofortjenesten i samme periode er vokset fra 6,6 til 9,0 mio. kr.
– Vi har haft nogle rigtig dårlige år, men vi er gået tilbage til at fokusere på vores kernekompetence, som er at lave køkkener i høj kvalitet til en rimelig pris og med stor fleksibilitet, fortæller Frank Haunstrup.
De seneste år er der desuden sat ekstra ind på markedsføring, efter navneskiftet fra Biga til Kreum i 2017 sendte kendskabsgraden til køkkenproducenten på retur.
– Derfor har det været nødvendigt for os at kaste nogle flere penge i marketing i en periode, hvor vi især har slået på kvaliteten af vores produkter og på fremstillingsprocessen, hvor køkkenerne produceres af rigtige håndværkere, forklarer Kreum-direktøren, der betegner virksomhedens produkter som ”snedkerkøkkener til penge, du kan betale.”
Private og projekter
Kreum henter omkring halvdelen af sin omsætning på privatkunderne, og med showroom i Århus har man valgt at fokusere på de østjyske af slagsen. I 2017 lød ambitionen ellers på at blive en landsdækkende køkkenkæde, men Frank Haunstrup fortæller, at der ikke længere er udvidelser på tapetet for nuværende.
– Vi satser på kunderne i en 50 km radius fra Århus, men vi oplever også, at dem der kender os og Biga-brandet fra før i tiden, gerne kommer længere fra, lyder det.
Den anden halvdel af Kreums omsætning hentes på projektmarkedet, og her fremhæver direktøren især virksomhedens evne til at løfte de mindre projekter
– Fordi vi har vores egen lille fabrik i Bjerringbro, kan vi levere tilpassede løsninger rigtig hurtigt – hvor de store måske skal bruge op til ti uger, kan vi levere et custommade køkken på to til tre uger, og det gør os interessante for boligforeninger, der jo ofte skal istandsætte lejligheder på kort tid, forklarer Frank Haunstrup.
God start på året
At man hos Kreum nu har fundet formen tyder ikke kun det seneste årsregnskab på. Også 2020 er begyndt mere end almindeligt fornuftigt, og Frank Haunstrup fortæller, at årets første kvartal endte med et overskud på 460.000 kr. Derfor er man heller ikke umiddelbart bekymret for, at coronakrisen skal slå benene væk under virksomheden igen.
– Vi er kommet rigtig godt ud af første kvartal, og vi har en god ordrebeholdning til og med sommerferien; hvad der sker på den anden side, kan ingen vist spå om, og måske får det indflydelse på længere sigt, men vi har i hvert fald fået en rigtig god start på året, slår køkkendirektøren fast.
mio. kr. | 2019 | 2018 |
---|---|---|
Bruttofortjeneste | 9,0 | 6,6 |
Resultat af primær drift | 0,392 | - 6,0 |
Resultat før skat | 0,261 | - 6,6 |
Årets resultat | 0,200 | - 5,1 |
Balancesum | 8,97 | 11,2 |
Egenkapital | 2,1 | 1,9 |
Gns. antal ansatte | 18 | 23 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019. |