23948sdkhjf

Designvirksomhed tredobler bundlinjen med fire-dages arbejdsuge

Ovenpå et dyrt 2018 har designvirksomheden Umage brugt 2019 på at vende blikket indad; et træk, der er slået igennem på bundlinjen.  

– Det er dejligt at se den udvikling, der har været, lyder det fra adm. direktør og indehaver Jacob Nannestad i kølvandet på det nyligt offentliggjorte årsregnskab.  

Her voksede resultatet før skat fra 0,73 mio. året forinden til 2,2 mio. kr., og ifølge Umage-direktøren skal forklaringen primært findes i, at året er blevet brugt på at gå de interne processer efter i sømmene.  

Farvel til kopist-frygt og dårlige betalere
– Vi har fået lavet nogle bedre leverandøraftaler og simplificeret indkøbsprocesserne, blandt andet ved at give vores leverandører et større medansvar, forklarer Jacob Nannestad.  

Det betyder, at Umages leverandører, der befinder sig i Kina, Vietnam og Europa, nu bliver inddraget tidligere i udviklingen af nye designs. 

Umage - fra lys til møbler

Umage blev stiftet som belysningsvirksomhed i 2008 under navnet Vita Living.

I 2018 skiftede virksomheden, der har base i indre København, navn til Umage og udvidede sortimentet til også at omfatte møbler. 

Umage er i dag tilstede på mere end 40 markeder. 

– Det har vi hidtil ikke turdet af frygt for kopister, men nu er vi helt sikre på, at vi har nogle leverandører, vi kan stole på, og kan de blive inddraget tre måneder tidligere, kan det virkelig forkorte vores ”time to market”, hvilket er ekstremt vigtigt, slår Umage-direktøren fast.  

Også på forhandlersiden er der det seneste år gjort en række tiltag.

– Vi har valgt at sige farvel til nogle af vores forhandlere og fokusere på færre partnere, fordi vi ikke har kunnet følge med på distribution og varelageret, hvilket i nogle tilfælde er gået udover leveringstiden, fortæller Jacob Nannestad.

Han peger på, at Umages koncept er, at alle varer som udgangspunkt er på lager.  

– Skal vi kunne facilitere det, nytter det selvfølgelig ikke noget, at vi løber tør, lyder det fra Jacob Nannestad, der ikke har oplevet nogle større hovedbrud i sorteringsprocessen.

– Det har været en sondring af mange forskellige parametre; en god kunde er en, man identificerer sig med som brand, og den del har været altafgørende, men det har også handlet om at få sorteret ud i kunder, der ikke har betalt til tiden og den slags, forklarer han.

Forhandlersorteringen har til gengæld kostet på toplinjen, hvor bruttofortjenesten med 22,3 mio. kr. er en million mindre end året forinden. Den økonomiske udvikling skal desuden ses i lyset af, at Umages 2018 bød på et navneskift og en entré på møbelmarkedet, der kostede på både kendskabsgrad og overskud.

Fire ekstra kreative arbejdsdage 
Når Jacob Nannestad skal udpege sidste års helt store fokusområde for den københavnske designvirksomhed, falder valget på indførelsen af en firedages arbejdsuge.

– Vi besluttede at indføre firedages arbejdsuge på en måde, hvor medarbejderne er gået 20 procent ned i tid og 10 procent ned i løn, og indtil videre er erfaringerne rigtig gode, fortæller direktøren.

Det betyder, at Umages ansatte som udgangspunkt holder fri om fredagen, hvor henvendelser og praktiske opgaver håndteres af deltidsansatte studentermedhjælpere.

– Vi implementerede det i efteråret, så det er nok først noget, vi kommer til at se den fulde effekt af fremadrettet, men håbet er, at det kommer til at betyde glade og effektive medarbejdere. Vores mål er at skabe en af Danmarks bedste arbejdspladser, fastslår Jacob Nannestad.

Og indtil videre er erfaringerne ovenud positive.

– Det er vores oplevelse, at det har givet en ro hos folk, som kommer mere udhvilede tilbage og er klar til at give den en skalle. Vi lever af, at mennesker er kreative, og det gælder ikke kun vores designere men i alle dele af organisationen; hvis man fordyber sig for meget og hele tiden, så kan man ikke være kreativ, og det er mit klare indtryk, at vi på den her måde har fået en mere kreativ proces og virksomhed, fortæller Jacob Nannestad.

Umage ApS
mio. kr. 2019 2018
Bruttofortjeneste 22,3 23,3
Driftsresultat 2,8 1,1
Resultat før skat 2,2 0,73
Årets resultat 1,6 0,57
Balancesum 45,2 48,2
Egenkapital 16,8 15,2
Gns. antal fuldtidsansatte 37 40
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.119