Muuto lander trecifret millionoverskud og satser på flere flagskibe
Det går strygende for den danske designvirksomhed Muuto, der i 2017 blev solgt til amerikanske Knoll i en milliardhandel.
Det viser selskabets nyligt offentliggjorte årsregnskab, hvor omsætningen blev øget med 25 pct.
Toplinjen landede således på 713,4 mio. kr., sammenlignet med 569,7 mio. året forinden, mens der på bundlinjen er endnu større fremgang. Før skat landede årets resultat på 150,5 mio. kr., og med et resultat efter skat på 116,8 mio. kr. blev 2019 året, hvor Muuto for første gang ramte et trecifret millionoverskud. Et resultat der i ledelsesberetningen kategoriseres som tilfredsstillende.
Flere flagskibe i sigte
Muuto har hidtil solgt sine møbler, belysningsartikler og boligtilbehør via to kanaler. Det ene ben er detailsalget, hvor virksomheden sælger produkter til butikker i et halvt hundrede lande, mens det andet ben udgøres af kontraktmarkedet. Nu skal medvinden imidlertid benyttes til at få vind i sejlene på de flagskibsbutikker, der skal udgøre den nyeste salgskanal.
Det skriver Finans.
– Vi har nu fået en størrelse, hvor det giver mening at åbne enkelte større butikker. Det er en god måde at udbygge vores brand og vise konceptet i sin helhed. Det er nyt for os, og det skal vi nu lære at mestre, siger adm. direktør Anders Cleeman til avisen.
Den første flagskibsbutik har allerede slået dørene op i Stockholm, og senere på måneden åbner Muuto endnu en flagship store i Paris. Desuden har virksomheden kig på mulighederne i blandt andet København og Stockholm.
mio. kr. | 2019 | 2018 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 713,4 | 569,7 |
Driftsresultat | 147,3 | 101,3 |
Resultat før skat | 150,5 | 107,3 |
Årets resultat | 116,8 | 77,9 |
Balancesum | 667,1 | 546,6 |
Egenkapital | 286,5 | 248,8 |
Gns. antal ansatte | 149 | 139 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019. |