23948sdkhjf

28 brands skal sætte fokus på det cirkulære

Når Lifestyle and Design Cluster for andet år i træk slår dørene op til udstillingen af cirkulære møbler under 3DaysofDesign til september, bliver det med et tætpakket program og ambitiøse visioner.

I alt 28 danske brands og designere er udtaget til at udstille deres bud på cirkulære design ved udstillingen i Pakhus11 fra d. 3.- 5. september. En udstilling, der ikke bliver mindre relevant i en tid, hvor forbrugerne i stigende grad efterspørger møbler og interiør, der tilgodeser klimaet og knappe ressourcer.

De deltager i årets udstilling

A Circular Design Studio
Bolia.com
Click’n TIle
Dansk Wilton A/S
Encoded IVS
FDB Møbler
Form & Refine
Fritz Hansen
HabiWe
Hans Sandgren Jakobsen
Hoppekids ApS
HOUE ApS
Lübech Living
Mogens Hansen DENMARK A/S
Nina K. Ekman
Rug Solid Denmark ApS
Rundkant
Skagerak Denmark
SMALLrevolution
Squarely ApS
Studio Kristel Laurits
TAKT
Thors Design
Upcycling Scandinavia
VON LINNÉ
Warm Nordic ApS
WeDoWood Aps
Wehlers
Ziito

- Det er et primært indsatsområde for os, at vi gerne vil hjælpe den danske møbel- og interiørbranche med at blive mere cirkulær, for vi ved, at det er en af de ting, der bliver en afgørende succesfaktor i fremtiden. Derfor er denne udstilling vigtig, da det er en god lejlighed til at inspirere og vidensdele virksomhederne imellem, siger Betina Simonsen, der er direktør i Lifestyle & Design Cluster.

Hun tilføjer, at udstillingen ydermere har den mission, at ikke mindst udlandet får øjnene op for de mange danske virksomheder, som arbejder seriøst med den grønne omstilling.

Udover udstillingen i Pakhus11, vil der i Smedjen blive afholdt en række paneldebatter og foredrag for de fremmødte med udgangspunkt i cirkulære forretningsmodeller, blockchain og gennemsigtighed i værdikæden, finansiering/investering i den grønne omstilling samt offentlige indkøb og certificeringer nu og i fremtiden.

Sidst, men ikke mindst, er der rundvisning i Speakers Circle, hvor der er mulighed for at komme tættere på de designere og brands, som udstiller og få et indblik i deres overvejelser og valg.

Interessen er stor
Flere og flere danske møbelvirksomheder ønsker da også i højere grad at imødekomme efterspørgslen på bæredygtige produkter, og det er noget, der kan mærkes hos arrangørerne:

- Interessen for at deltage i vores udstilling har været helt overvældende, og vi har fået omkring dobbelt så mange ansøgere, som vi har plads til, lyder det fra Betina Simonsen.

Blandt de 28 udstillere er både kendte og mindre kendte brands, som ved at deltage i udstillingen alle er med til at sætte fokus på grønnere og mere cirkulære designløsninger. Alle udstillerne er i forbindelse med ansøgningsprocessen blevet vurderet ud fra en række kriterier, som tager udgangspunkt i cirkulær økonomi.

Internationalt perspektiv
Ifølge Betina Simonsen, så vidner den store interesse for udstillingen om, at mange danske brands allerede er nået rigtig langt i forhold til grøn omstilling og cirkulære forretningsmodeller.

– Med vores udstilling ønsker vi også i høj grad at vække udlandets interesse, og dermed også gøre det til et forretningspotentiale for de danske brands, der netop nu er forrest i feltet og har investeret i grøn omstilling, lyder det fra direktøren, hvis vision for fremtiden er klar:

– Danmark skal i fremtiden være verdenskendt for ikke bare godt design, men også bæredygtigt, grønt design og cirkulære løsninger.

Den cirkulære møbeludstilling er for Lifestyle and Design Cluster blot begyndelsen på en rejse, der skal sætte dansk design på verdenskortet som ikke bare godt design, men også ansvarligt produceret design med minimal påvirkning af miljøet.

Med tilskud fra Eksportrådet afholder Lifestyle og Design Cluster en cirkulær møbeludstilling under London Design Festival i september 2021 og derudover planlægges en cirkulær møbel- og modeudstilling i New York i foråret 2021.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.071