Nye koncepter til Hurup Møbelfabrik
10 grupper af Teko-studerende på tværs af uddannelser skaber nye forretningsidéer til møbelfabrikken som led i samarbejdsprojektet Innovation Cup.
Direktør Bjarne Schmidt fra Hurup Møbelfabrik var begejstret, da han i slutningen af november gjorde midtvejsstatus i den 21. udgave af Innovation Cup – et koncentreret innovationsforløb, hvor studerende udvikler nye idéer, direkte afledt af virksomhedernes behov for design- og produktudvikling.
Tværfaglige udfordringer
Den konkrete opgave fra Hurup Møbelfabrik har været at analysere virksomhedens forretningskoncept med henblik på at skabe et endnu mere attraktivt koncept for målgruppen.
Samtidig skal der udarbejdes forslag til, hvordan det nye koncept kommunikeres, så kunder får lyst til at besøge butikkerne eller hjemmesiden.
Opgaven ligger således i krydsfeltet mellem branding og detailhandel og er dermed lige til højrebenet for Teko, som udbyder specialer inden for hele livsstilsbranchens værdikæde:
- Vi har studerende fra branding, retail design og retail management i gang med dette projekt, fordi det egner sig så godt til tværfaglighed. Der er arbejdet med projektet i fag som brugerdreven innovation og strategi. Nogle studerende har taget udgangspunkt i temaer, som Hurup allerede arbejder med, og andre har udviklet helt nye koncepter, fortæller underviser Pia Hansen.
Får mere ud af det end håbet
Det er Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, som står bag ved Innovation Cup, og her fortæller projektleder Finn Christensen, at det er én af de første gange, at de studerende arbejder med koncepter frem for produkter:
- Ved at arbejde konceptuelt opstår indspark til, hvordan man eksempelvis arbejder med butikkerne. Det har givet nogle fantastiske forslag, som er uhyre interessante for virksomhederne at høre på, siger Finn Christensen og bakkes op af Bjarne Schmidt:
- Vi er i en branche, hvor alle gode idéer er påkrævede. Derfor kan vi kun vinde ved at gå ind i et projekt som dette, og jeg kan allerede nu se, at vi får mere ud af vores deltagelse, end jeg havde turdet håbe på.
Midt i december præsenteres de endelige bud på nye koncepter til Hurup Møbelfabrik, og der udpeges vindere inden for bedste idé- og projektforslag og bedste innovationsforløb.
Denne artikel bygger på informationer fra nyhedsbrevet ”Nyt fra Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning”