BoConcept åbner færre butikker end ventet
Møbelkoncernen har sænket forventningerne til omsætning og resultat, og det har sat sit præg på kædens ekspansion.
Tirsdagens kvartalsregnskab afslørede, at regnskabsårets første halvdel har udviklet sig dårligere end ventet, og det har fået koncernledelsen til at nedjustere sine 2011/12-forventninger.
Læs også: BoConcept nedjusterer forventningerne
Som en konsekvens af den finansielle situation forløber udviklingen i antallet af nye butikker heller ikke som forventet. Der er siden regnskabsårets begyndelse åbnet otte såkaldte Brand Stores, og BoConcept nedjusterer derfor sine forventninger til antallet af nyåbninger fra 35 til 25-30.
- Antallet af nyåbninger påvirkes af skærpede detailhandelsvilkår samt et tilfrosset kreditmarked som konsekvensen af den finansielle sektors likviditetsmæssige udfordringer. Franchisetageres adgang til finansiering i Europa og USA er dermed forsinket og besværliggjort, hvilket betyder, at antallet af åbninger år-til-dato er lavere end forventet ved regnskabsårets begyndelse, oplyser BoConcept.
Nyåbninger i vente på det tyske marked
Siden regnskabsårets begyndelse har BoConcept lukket 12 butikker, og der er således tale om en nettoreduktion på fire. Forud for regnskabsåret forventede man en samlet nettotilgang på 15-20 butikker i 2011/12.
BoConcept fremhæver dog, at selvom hastigheden af nyåbninger er lavere end ønsket, så øges pipelinen for åbning af nye butikker fortsat:
- I 2. kvartal 2011/12 er pipelinen blevet udvidet med flere nye projekter på det vigtige tyske marked, hvor en fokuseret rekrutteringsindsats giver afkast i form af flere potentielle franchisetagere. Der forberedes ligeledes flere franske nyåbninger i det kommende år, mens interessen i Asien og Latinamerika, specielt i Kina og Indien, er usvækket høj og på længere sigt forventes at bidrage signifikant til aktivitetsudviklingen, lyder vurderingen fra ledelsen.
Pænt salg i ny kollektion
Trods de fortsat vanskelige markedsvilkår formåede BoConcept at øge sin omsætning en smule i regnskabsårets første halvdel – fra 503,5 til 506,0 mio. kroner.
En væsentlig årsag hertil er koncernens 2012-kollektion, der har taget afsæt i en nydesignet kommunikationsplatform med sloganet ”Urban Danish design since 1952”.
Kollektionen er blevet markedsført massivt siden den internationale lancering primo september; bl.a. gennem trykning af 2,4 mio. kataloger, annoncering og tv-spots samt et kraftigt fokus på online-annoncering via hjemmesider og sociale medier.
Effekten er ikke udeblevet, og de nye produkter har siden lanceringen repræsenteret knap 30 % af salget, hvilket betegnes som tilfredsstillende.
Af koncernens omsætning i første halvår 2011/12 er 94 % genereret i franchisekædens brand stores. Den resterende del kommer fra BoConcept Studios, som planmæssigt udgør en faldende andel af aktiviteten.