Designvirksomhed donerer kunders brugte sofaer
Det unge designfirma Alton & Heim sætter nu gang i en kampagne, der skal understrege, at bæredygtighed er i højsædet hos den Aarhus-baserede virksomhed.
Det sker i form af et samarbejde med den sociale hjælpeorganisation Blå Kors, som i en periode vil få mulighed for at sælge Alton & Heim-kundernes brugte sofaer, oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.
Kunder, der køber en ny sofa hos Alton & Heim, får i en periode 2.000 kroner for deres gamle sofa samtidig med, at designvirksomheden påtager sig at afhente sofaen kvit og frit og fragte den til Blå Kors, der så må sælge sofaen i organisationens genbrugsbutikker. Al indtægt fra salget kan Blå Kors herefter frit bruge på et af organisationens mange sociale projekter, der støtter socialt udsatte børn, unge og voksne i Danmark
– Vi kan godt lide tanken om, at vi med kampagnen kan bidrage positivt på flere fronter: Vi giver kunder mulighed for at få en ny sofa, hjælper dem af med den gamle som så indgår i det konstruktive økosystem omkring genbrug til fordel for en god sag. Og så skaber vi naturligvis omsætning i vores egen forretning og kan derved bidrage yderligere til at arbejdet med at skabe gennemsigtighed og bæredygtighed i branchen, udtaler Henrik Althoehn Henriksen, grundlægger af Alton & Heim og medstifter af Bolia.
Hos Blå Kors er man glade for, at Alton & Heim vil samarbejde om at tage et socialt ansvar.
– Det er positivt, at to virksomheder med hver vores forretningsmodel, kan samarbejde med fordel for begge parter. I Blå Kors er vi glade for, at samarbejdet kan betyde flere penge til at afholde alle de sociale indsatser, har gør landet over, siger Anders Christensen, som er chef for Blå Kors Genbrug.
De brugte sofaer bliver fragtet til Blå Kors' genbrugsbutik i Horsens, som er Danmarks største, og til en ny genbrugsbutik i Rødovre, hvor de vil blive solgt.