Montana lancerer webshop: Forhandlerne har intet at frygte
Hos Montana Furniture i fynske Haarby har de seneste halvandet år stået i digitaliseringens tegn. Det betyder blandt andet, at møbelproducenten nu barsler med en B2C-platform, men ifølge direktøren har forhandlerne intet at frygte i den sammenhæng.
Montana Furniture kom ud af det nyligt overståede regnskabsår med en bundlinje, der efter et hårdt 2019/19 blev mere end fordoblet. Ifølge adm. direktør Joakim Lassen er de godt 6 mio. kr. før skat dog ikke et resultat, der er værd at prale af, og der er da også et stykke vej til de tocifrede millionresultater, møbelproducenten landede i årene 2016/17 og 2017/18.
– Men set i lyset af at vi har investeret omkring 8 millioner i vores nye, digitale strategi, er det et godt resultat, slår han fast.
Kagen bliver større
Montanas nye strategi, der blev skudt i gang i starten af 2019, har særligt fokus på de digitale dyder, og således er der i årets løb blevet investeret massivt i blandt andet nye digitale visualiseringsværktøjer, ligesom en online B2C-platform er på trapperne.
– Det kan godt være noget, der i første omgang gør vores forhandlere lidt forskrækkede, men det handler i bund og grund om, at vi skal sørge for, at bredden af vores sortiment vises til forbrugerne, forklarer Joakim Lassen.
Hvor Montanas forhandlere fremviser en del af sortimentet på deres respektive webshops, er det ifølge direktøren afgørende, at kunderne kan finde frem til det fulde sortiment online – og selv vælge, om de vil bestille via nettet eller opsøge en forhandler, der også henvises til på platformen.
– Da vi som nogen af de første for snart tyve år siden åbnede vores egen forretning i København, betød det, at salget faktisk steg hos samtlige forhandlere i området, og jeg tror, det kommer til at gå på samme måde her; altså at kagen bliver større, fordi vores produkter bliver mere synlige, slår han fast.