23948sdkhjf

Rullende træværksteder rykker ud på skolerne

Med projektet Woodlab on Wheels håber Johannes Fogs Fond og Festool at tiltrække flere nordsjællandske unge til de træfaglige uddannelser.

De første folkeskoleelever fra Fredensborg, Gilleleje, Ølstykke og Humlebæk har netop haft besøg af Woodlab on Wheels. Projektet består af en karavane med fem biler, fem trailere med små værksteder og et mobilt snedker-/tømrerværksted, der i løbet af skoleåret ruller ud til Nordsjællandske folkeskoler for at undervise elever i 6.-10. klasse i tømrer- og snedkerfagene.

–  Formålet er at vække elevernes interesse for at tage en træfaglig uddannelse efter folkeskolen. Projektet skal på en virkelighedsnær måde give eleverne en oplevelse af og konkret viden om, både hvad det vil sige at arbejde som snedker og tømrer, og hvordan uddannelserne foregår, siger Jesper Trap fra Hillerød Tekniske Skole, der er projektleder for Woodlab on Wheels. Han tilføjer:

–  Vi ønsker at fortælle og vise de unge og deres forældre, at håndværkerfaget er en spændende karrierevej, som giver masser muligheder for at videreuddanne sig efterfølgende, tilføjer han.

Tømrer og snedker for en dag eller to

Når Woodlab on Wheels ruller ud til eleverne med de mobile værksteder, bliver eleverne undervist af en faglært håndværker.

–  Vi møder eleverne i deres egne omgivelser og stiller alle materialer og faciliteter til rådighed. På den måde bliver eleverne ikke bare oplyst om erhvervsuddannelsernes muligheder, men de får også tid til at fordybe sig i en krævende opgave på vores mobile værksted for at få en oplevelse af, hvordan arbejdet som håndværker foregår i praksis. Samtidig understøtter vi lærernes egne mål inden for fagene ’håndværk og design’, lyder det fra Jesper Trap, som selv er uddannet snedker. 

Gennem forløbet skal eleverne arbejde med træ og fremstille et nyt produkt.

Eleverne på 6.-7. klassetrin skal bruge en hel dag på at fremstille en nøglering i poleret ahorn, birk, bøg eller eg, der skal fungere som mobiltelefon-holder. Den skal afslutningsvis poleres med voks.

Undervisningen for eleverne på 8.-10. klassetrin foregår over to skoledage som et rollespil, hvor eleverne bliver inddelt i arbejdssjak og skal prøve at arbejde som ”rigtige” håndværkere ved at fremstille et bord/bænke-sæt.

 At være håndværker i en digital tid

Når eleverne får mulighed for at prøve tømrer- og snedkerfagene af i praksis, bliver det desuden med flere digitale virkemidler.

–  Det er vigtigt for os at imødekomme de unge og deres behov i en digital tid for at fremme deres kreativitet og lyst til at arbejde med håndværk, siger Jesper Trap.

Han forklarer, at kommunikationen mellem eleverne og underviserne for de ældre elevers vedkommende også kommer til at foregå via tablet og telefon. De ældre elever har mulighed for at tilvælge en ekstra dag om fremtidens teknologi, hvor de skal prøve at flyve med droner. Her skal de bruge deres egen smartphone til at styre droner via en app, hvorfra de kan følge dronen på deres skærm og optage film og billeder undervejs. 

Trailerne fra det mobile værksted er indrettet med forskellige temaer inden for tømrer- og snedkerfaget, der inddrager digitalt udstyr og sociale medier:

–  Via iPads i rummene får eleverne for eksempel vist, hvad håndværk er, og hvordan man undgår arbejdsskader. De bliver også introduceret til design og funktionalitet, og hvad det kræver at komme i gang med produktionen, siger Jesper Trap.

Ifølge projektlederen går det allerede over al forventning, og værkstedskaravanen er allerede fuldt booket og med en pæn venteliste for resten af skoleåret.

–  Vi forventer og håber, at vi i løbet af et par år og fremover kan måle en effekt på, hvor mange elever der søger ind på de træfaglige erhvervsuddannelser i Nordsjælland, lyder det fra Jesper Trap.

Johannes Fogs Fond er hovedsponsor på projektet, mens Festool har stået for at sponsorere elværktøjet.  

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081