23948sdkhjf

Database med nye materialer til livsstilsbranchen

Bæredygtige, selvopløsende, strømledende – et væld af materialer er nu på markedet. Kunsten er at få dem integreret i innovative produkter, som virksomheder kan tjene penge på.
Der var nye materialer på tapetet, da Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning havde indkaldt til workshop på Alexandra Instituttet.

Her fik de deltagende virksomheder præsenteret materialedatabaser, som de kan benytte til produktudvikling. Desuden fik de lejlighed til at afprøve det nye it-program Innomate – et konkret inspirations- og visualiseringsværktøj, der er startskuddet til bolig- og beklædningsbranchens egen virtuelle materialedatabase.

Skal gøres brugbart for designere og producenter
Strategisk udviklingsleder Svend Erik Nissen fra Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning viste eksempler på internationale materialedatabaser, som virksomhederne allerede nu kan benytte. Blandt disse er Innovatheque, som giver adgang til viden om en lang række materialer.

- Men det er ikke alle disse materialer, som er lette at skabe værdi ud af. Derfor ønsker vi i Innovationsnetværket at lave et værktøj, som er brugbar for designere og producenter på flere områder. Dels i design- og præsentationsfasen, dels ved kun at indeholde materialer, som kan serieproduceres. Det sidste er jo helt afgørende for at skabe værdi for bolig- og beklædningsvirksomhederne, påpegede Svend Erik Nissen og introducerede prototypen af Innomate.

Målet med Innomate er, at virksomhederne kan plukke de materialer, der er interessante for produktudvikling og lægge den ind over produktet og se det i 3D-visualisering.

Programmet skal give brugerne øjeblikkelig adgang til materialer. Designeren skal kunne uploade et produkt og derefter vise produktet, som det ser ud. Samtidig vil det blive muligt at’ arbejde med lyssætning og omgivelser.

- Virksomhederne har behov for at finde nye materialetyper, som tilfredsstiller kunder og samarbejdspartnere. Det kan være træ med indlejrede ’sladrehanke’, der fortæller om træets tilstand eller træ med ledeevne. De nye funktionaliteter giver virksomhederne mulighed for at skabe helt nye produkter. Derfor inspirerer vi branchen ved at præsentere mulighederne i biblioteker og ved events. Med Innomate håber vi at udvikle en løsning, som rammer præcis de behov, som bolig- og beklædningsbranchen har, når der arbejdes med nye materialer, forklarede Svend Erik Nissen.

Virksomhederne tog positivt imod det nye værktøj
- Jeg synes, det her er overraskende let at gå til, når man tænker på, at det er i et tidligt stadie, sagde Jakob Normand, arkitekt og partner hos DN Group.

Han mente dog, at det er værd at overveje, om Innomate skal bygges op på en anden måde.

- Vi skal have mulighed for at vælge materialet ud fra karakteristika og egenskaber. Vi skal kunne lede efter noget, som er ru eller glat; det er ikke altid, at vi selv ved, at det for eksempel er træ, vi skal bruge til et bestemt design, foreslog Jakob Normand som desuden var fortaler for, at man kan se hele modellen, som man arbejder med og ikke kun dele af den.

- Tit har man kun et halvdårligt foto fra internettet, og så risikerer man at skyde sig selv i foden, fordi kunden forestillede sig noget andet. Der vil dette system helt klart hjælpe os med at vise produktet mere præcist, sagde han.

Arkitekt Jørgen Sloth fra Hans Sandgren Jakobsen Design hæftede sig også ved, at Innomate kan lette præsentationsprocessen:

- Dette er en hurtigere måde at arbejde på og samtidig er det en stor fordel, at vi ude hos kunden kan afprøve forskellige materialer og overflader. Det er vigtigt hurtigst muligt at få en brugerflade, hvor I får designerne med. Det skal være nu; tidligt i udviklingsfasen. I mister os lynhurtigt, hvis vi ikke umiddelbart kan se, hvordan det fungerer, mente arkitekten.

Det helt rigtige udtryk
Det var tydeligt, at det at demonstrere produkter for kunden så præcis som muligt, er en udfordring for designerne, som de mente, at Innomate kan hjælpe med.

Retail-designer Karina Kvejborg fra Interieur forklarede, at de har brug for at kunne trække nøjagtig de farver frem på Innomate, som producenten tilbyder.

- Kunden har brug for at se en præsentation med det helt rigtige udtryk og materiale i den helt rigtige nuance. Desuden er det en fordel, hvis vi kan afprøve forskellige materialer og vise kunden, at sådan ser det ud i for eksempel læder eller i glas, sagde hun og påpegede, at der bør indarbejdes informationer, som ikke indgår i traditionelle databaser – eksempelvis leveringstid:

- Ofte skal vi producere på meget kort tid. Viden om hurtig levering er helt afgørende for os, sagde Karina Kvejborg.

De mange forslag blev noteret ned, og Innovationsnetværket skal nu arbejde videre med Innomate. Der er endnu et stykke vej, før det kan blive et brugbart værktøj for designerne.

Men for Svend Erik Nissen og resten af netværket var workshoppen helt sikkert med til at fastslå, at jo bedre arbejdsredskaber, designerne kan få, desto mere er de klar til at sætte nye materialer i spil.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078