Stigende efterspørgsel på certificeret træ
En undersøgelse viser, at over halvdelen af landets FSC-godkendte virksomheder har oplevet øget efterspørgsel de seneste 12 måneder.
Konklusionen er, at 53,8 procent af de adspurgte har oplevet en stigende efterspørgsel på FSC-mærket inden for de sidste 12 måneder, mens 17,6 procent beskriver efterspørgslen som stagnerende.
Ifølge FSC kommer efterspørgslen både fra virksomheder, offentlige indkøbere og private forbrugere.
Øget kendskab blandt danskerne
Undersøgelsen viser desuden, at efterspørgslen i 65,3 procent af tilfældene omsættes til et reelt salg af FSC-mærkede produkter. Desuden oplever 20 procent af virksomhederne et ultimativt krav fra kunderne om at tilbyde FSC-certificerede produkter.
Hos FSC Danmark forklarer man fremgangen med, at en pæn del af danskerne efterhånden har fået kendskab til FSC-mærket. En undersøgelse foretaget af FDB i uge 25 sidste år viser, at 35 procent af forbrugerne kender FSC-mærket, og blandt personer mellem 35-54 år er andelen oppe på 43 procent.
Generelt vurderer virksomhederne, at en FSC-certificering er medvirkende til at skabe et bedre image og give adgang til nye markeder. Blandt andet derfor ønsker over 90 % at forny deres certificering, og en tilsvarende andel oplever FSC som et troværdigt mærke. Det glæder man sig over hos FSC i Aarhus:
- Det gør mig rigtig glad, at virksomhederne også i praksis oplever, at FSC-mærket er troværdigt. Det viser, at der er sammenhæng mellem det, vi hører fra de involverede organisationer og den virkelig, som virksomhederne står i, siger Ida Rendström, der er kommunikationsansvarlig hos FSC Danmark.