SKI klar med aftale for kontormøbler
I samarbejde med kommuner og KL har SKI nu fastlagt rammer og indhold for seks nye indkøbsaftaler; herunder kontormøbler.
Styregruppen for de forpligtende aftaler har besluttet at udbyde aftalerne som offentlige udbud, der udmønter sig i tre rammeaftaler om forbrugsartikler, én aftale om kontormøbler og to rammeaftaler om computere.
Aftalerne udspringer af økonomiaftalen for 2012 mellem KL og regeringen og har til formål at effektivisere kommunernes indkøb yderligere.
Primært eneleverandører
Aftalerne får alle en fast løbetid på enten tre eller fire år – uden mulighed for forlængelse.
Der er i alle tilfælde tale om aftaler med smallere og mere standardiserede sortimenter med én eller få leverandører, hvilket vil gøre det nemt at anvende aftalerne.
Fem af de nye aftaler bliver således eneleverandøraftaler, hvor køb direkte på rammeaftalen vil gøre det let at benytte aftalen. På den ene af de to computeraftaler vil der dog være tre-fire leverandører.
Går efter laveste pris
På de seks nye forpligtende aftaler vil tildelingskriteriet være laveste pris. Kvaliteten tilgodeses som et mindstekrav, som leverandørerne skal leve op til for at komme i betragtning.
Indkøb på de forpligtende aftaler foregår anderledes end indkøb på SKI’s ordinære frivillige rammeaftaler. I den såkaldte tilslutningsperiode (der for møbelaftalens vedkommende løber fra 16. februar til 28. marts 2012) kan kommuner – og øvrige offentlige myndigheder – se det foreløbige udbudsmateriale i SKI’s elektroniske udbudssystem ETHICS.
I denne periode kan den offentlige organisation vurdere, om udbuddet matcher det aktuelle indkøbsbehov og angive fra hvilken dato, man ønsker at forpligte sig fra. Kun offentlige myndigheder, der tilslutter sig en forpligtende aftale i tilslutningsperioden, kan efterfølgende benytte aftalen, når den træder i kraft.
Læs mere om aftalerne på www.ski.dk