Vejen til vækst går via eksportmarkederne
Med afsæt i to kædeaftaler hentede Nordic Easy Chair pæn vækst på det svenske marked i 2011. I år er man tilbage på Stockholm-messen for at bygge videre på udviklingen.
Krise eller ej. Messen har stor betydning, hvis man som dansk møbelvirksomhed vil kapre markedsandele på de øvrige markeder i Skandinavien.
- Stockholm-messen er interessant for os på den måde, at det er den mest betydningsfulde messe i Skandinavien i øjeblikket. Det kan man ikke komme udenom. Vi har ikke været her de sidste par år, fordi vi har koncentreret os om at få nogle kædeaftaler i hus. Det har vi fået nu, og derfor skal vi nu prøve at komme lidt videre, forklarer salgsdirektør Torben Thodsen Petersen.
Forventer vækst i Sverige
I det forhenværende Möbelteam havde man også aftaler med kæderne, men efter sammenlægningen stod Nordic Easy Chair udenfor i en periode på 1-1½ år. Det fik de lavet om på; først via en aftale EM Home Interior, og senest – i slutningen af 2010 – lykkedes det også at komme ind hos Mio, der hører til blandt de førende kæder med godt 60 butikker.
- Det har vi kunnet mærke hele sidste år, hvor vi er gået frem i Sverige med 12-14 procent, og vi håber, at det kan fortsætte i år også. Enten med nye aftaler eller med øget salg via dem, vi allerede er hos, siger Torben Thodsen Petersen, der ser pæne muligheder for yderligere vækst.
- Kigger vi på, hvordan vi sælger i Danmark, så står vi hos stort set alle møbelhusene – lige meget om det er kæder, eller om det er de frie. Det kan vi også opnå i Sverige, og derfor er der god grund til at forvente, at vi kan skabe yderligere vækst på det svenske marked. Der er stadig meget land at løbe op både i Norge og i Sverige, vurderer salgsdirektøren.
Hele Europa hænger i bremserne
I Sverige er Nordic Easy Chair organiseret med en sælger, som tager sig af alt fra lige nord for Stockholm og sydover. Derudover har virksomheden en agent tilknyttet området i det nordlige Sverige.
Trods den positive udvikling på det svenske marked har Nordic Easy Chair, som mange andre i branchen, haft nogle vanskelige år, præget af lavkonjunkturen og forbrugernes tilbageholdenhed. Ifølge Torben Thodsen Petersen går det dog ”fornuftigt”, og han er helt på linje med eksperternes vurdering af, at fremtidens vækst først og fremmest skal hentes på eksportmarkederne:
- Vi kigger selvfølgelig også ud over landets grænser. Ikke blot til Sverige og Norge, men også til andre dele af verden. Det er hele Europa, der hænger gevaldigt i bremserne, så vi er kommet længere ud til lande som Australien, New Zealand, Japan og skal snart i gang med Indien, slutter han.