23948sdkhjf

Bæredygtighed kan sagtens være business

Gabriel har siden 1980'erne arbejdet målrettet med CSR. Miljø- og kvalitetschef Kurt Nedergaard fortalte om processen ved åbningen af det nye Center for Bæredygtig Forretning.
Mange interesserede virksomheder og offentlige institutioner var mødt frem til åbningen af det nye Center for Bæredygtig Forretning, der fandt sted den 7. februar hos Kyocera Unimerco i Sunds.

Budskabet bag det nye center er ikke til at være i tvivl om: Bæredygtighed er en overskudsforretning.

- Med Center for bæredygtig forretning vil vi formidle metoder og værktøjer til virksomheder og offentlige institutioner, der ønsker at fokusere på forretningsmæssige fordele ved at arbejde med bæredygtighed. Styregruppen indsamler resultater, viden og best practice, som koordineres til brugbare løsninger for målgruppen, fastslog centrets koordinator, Svend Erik Nissen fra Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, som er sekretariat for det nye tiltag.

30 år med bæredygtighed
Fra tekstilvirksomheden Gabriel fortalte miljø- og kvalitetschef Kurt Nedergaard om næsten 30 års erfaring med bæredygtig forretning. ISO-certificering, Blomsten, Øko tex, Cradle to Cradle osv. Gabriel kender dem alle og har stor fokus på bæredygtighed og CSR:

- Vi tager hele ’buffeten’ af mærker. Det bedste af det hele, og det er naturligvis vigtigt for os, er at forbrugerne ved det. Certificeringer er jo et lidt kompliceret område, så vi skal møde forbrugerne i vores markedsføring, sagde Kurt Nedergaard og fortalte, at Gabriel allerede i 1980’erne reagerede på forbrugernes stigende fokus på miljø.

- Jeg er overbevist om, at det faktum, at vi har haft opmærksomhed på bæredygtighed i så mange år, har stor betydning for os. Vi kan konstatere, at vores målrettede arbejde med området giver god forretning og et godt kunde- og leverandørsamarbejde over hele verden.

Stram styring fra Danmark
Kurt Nedergaard ridsede ord som ansvarlighed, involvering og ønsket om at skabe sundt miljø og arbejdsklima op som årsager til, at Gabriel arbejder så målrettet med CSR. Det kræver, at ledelsen går forrest, og at der er en klar strategi for alt, hvad man gør. Herunder sikre opfyldelse af ufravigelige krav til dokumenteret miljø og kvalitet. Det er man hos Gabriel meget bevidst om.

- Når man vil satse på bæredygtighed, er det afgørende med systemer. Der skal være orden i alle systemer, før man stikker næsen frem. Samtidig skal systemerne kommunikeres klart til samarbejdspartnere; herunder klare meldinger om, hvad man som virksomhed ikke accepterer, sagde Kurt Nedergaard og forklarede, at Gabriels politikker på området af samme grund styres stramt fra Danmark.

- Vi arbejder med værdier og holdninger ude hos leverandørerne, og vi skal holde fast i disse uanset, hvor vi arbejder i verden. Der er uendelig meget plads til dem, der vil arbejde med det her. Det er et stort marked, som på alle måder er værd at arbejde med. Men man taber alt, hvis der ikke er styr på kvalitet og miljø, sagde Kurt Nedergaard, der ikke er i tvivl om, at bæredygtighed er god forretning.

- I et historisk perspektiv var alting jo bæredygtigt, så det er i bund og grund ganske logisk. Men hvis virksomhederne skal arbejde med det, skal der kunne tjenes penge; og det ved vi, at man kan med en målrettet indsats, lød det fra Gabriels miljø- og kvalitetschef.

Det handler om bæredygtig tankegang
Efter indlæggene fordelte tilhørerne sig i mindre grupper, hvor det blandt andet blev diskuteret, hvordan man tjener penge på bæredygtighed, og hvordan det nye center kan bruges bedst. Snakken gik lystigt, og der var tilfredshed med, at der nu kan deles erfaringer med andre om bæredygtighed.

Flere af de deltagende virksomheder gav udtryk for, at de ønsker hjælp til at komme i gang med at arbejde systematisk med bæredygtighed. Det var således interesserede tilhørere, som direktør Betina Simonsen fra Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning kunne sende hjem ved dagens slutning:

- Det er vigtigt med en brugerdreven vinkel. Hold øje med, om der nu også er nogle, som efterspørger de bæredygtige produkter, I har i tankerne. Center for Bæredygtig Forretning vil bidrage til at indkredse, hvad forbrugerne efterspørger nu og i fremtiden. Vores fokus handler ikke om certificeringer, men om den bæredygtige tankegang. I fællesskab skal virksomheder og aktører omkring centret udvikle nye og anderledes idéer som skaber innovation, lød det afsluttende budskab.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.134