23948sdkhjf

HTH-ejer tabte omsætning i 2011

Trods pæn fremgang på de nordiske markeder måtte køkkenkoncernen Nobia se omsætningen falde med 7 procent i 2011. Især 4. kvartal var præget af salgsnedgang.
Nobia, der i Danmark står bag varemærkerne HTH, Invita og Uno Form, har netop offentliggjort tallene for regnskabsåret 2011, og det er et regnskab med både plusser og minusser.

På negativsiden springer det først og fremmest i øjnene, at koncernens salgstal fortsat er nedadgående efter et omsætningsfald på 7 procent til 13,1 mia. SEK. Positivt er det imidlertid, at det trods den lavere omsætning er lykkedes at fastholde driftsresultatet og forbedre resultatet på bundlinjen. Således er 2010-underskuddet på -89 mio. SEK efter skat vendt til et overskud på 69 mio. SEK.

4. kvartal alene resulterede i en omsætning på 3,24 mia. SEK, hvilket er 10 procent lavere end samme periode året før. Driftsresultatet faldt fra 193 til 80 mio. SEK, og efter skat blev det til et underskud på -90 mio. SEK, hvilket er en forbedring på 20 mio. SEK i forhold til 4. kvartal 2010.

Omstrukturering trækker fortsat ned
- Vi har i årets løb iværksat initiativer for at øge effektiviteten, og det har styrket vores driftsmargin i 2011 trods vanskelige markedsforhold. Mod slutningen af 4. kvartal faldt salget en smule, og vi planlægger ud fra en forventning om et fortsat udfordrende marked, siger CEO Morten Falkenberg.

Årsregnskabet er negativt påvirket af omkostninger til omstruktureringer for i alt 189 mio. SEK. Heraf er de 148 mio. SEK afledt af den spareplan, som Nobia præsenterede i regnskabsårets 3. kvartal.

- Bortset fra omkostninger til fabrikslukninger vil udgifterne til strukturelle ændringer være betydeligt lavere fremover, siger Morten Falkenberg.

Fremgang i Norden
Regnskabet afslører også, at det er de nordiske markeder, der har klaret sig bedst i 2011 med en omsætningsfremgang på syv procent til 5,28 mia. SEK og en kraftig forbedring af driftsmarginen, der er øget fra 4,9 til 7,6.

Nedgangen mod slutningen af året kunne dog også mærkes i Norden, hvor omsætningen i 4. kvartal faldt en smule med 10 mio. SEK. Den lavere omsætning skyldes primært et svagere privatmarked, mens det professionelle segment fortsat vurderes som positivt.

På det britiske marked er omsætningen i 2011 faldet med 8 procent, mens det øvrige Europa, hvor de primære markeder er Frankrig, Tyskland og Østrig, er gået tilbage med seks procent.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.071