Kunsten at forudsige fremtiden
Dørproducenten Jeld-Wen søsatte for 7-8 år siden en strategi, der skulle forbedre leveringsevnen og reducere lagerbinding. I 2011 lå leveringskvaliteten over 99 % i gennemsnit.
Logistikchef Mogens Futtrup fortæller til Supply Chain Magasinet, at man på den måde er blevet i stand til at tage højde for de udsving, som uundgåeligt opstår.
- På konsument-markedet, som jeg arbejder med, leverer vi op til 90 procent fra lager inden for en uge. Resten bliver specialproduceret på en af vores fabrikker tæt på kunden og leveret direkte fra produktionen. Målet for vores leveringskvalitet er 98,5 procent, og vi lå i 2011 på et gennemsnit på over 99 procent, siger han til magasinet.
Effektivt samarbejde mellem logistik og salg
Mogens Futtrup fortæller, at Jeld-Wen har suppleret sin forecast-proces med en sales & operations planning-proces, hvor logistik og salg hver 4. uge udarbejder en kvalificeret prognose for det forventede aftræk de kommende 26 uger.
- Det fungerer effektivt, og vi har en høj prognosepræcision. En af kerneforudsætningerne for dette er et åbent og direkte samarbejde. Udfordringen opstår naturligvis, når et produkt som fx fyrtræsdøre gradvist går af mode. Her bliver det vanskeligt at forudsige, hvor meget efterspørgslen falder med, forklarer logistikchefen.
Inden for konsumentområdet er den typiske kunde byggemarkederne. Jeld-Wens andet store forretningsområde er projekt-området, hvor kunderne typisk er entreprenører og typehusleverandører med leveringer direkte til større anlægsprojekter.
Ifølge Mogens Futtrup er byggeriet siden finanskrisen i 2008 blevet endnu mere fokuseret på pris og aftager derfor typisk større mængder fordelt på færre leveringer. Det medfører større udsving i aftræksmønsteret, som er vanskeligere at forudsige.
Jeld-Wen er en amerikansk dør- og vinduesproducent med hovedsæde i Oregon. Koncernens europæiske hovedkvarter ligger i nordjyske Løgstør og har gjort det siden 2006, hvor Jeld-Wen overtog det daværende Vest-Wood.