23948sdkhjf

Stor millioninvestering sætter fart på køkkenfirmas milliardambition

Den seks år gamle køkkenproducent Reform, der startede med at hacke Ikea-køkkener, er klar til at skrue ekstra op for væksten. Virksomheden har netop landet en investering på 70 mio. kr. fra Vækstfonden, og dermed har ambitionen om at blive en global milliardvirksomhed fået yderligere luft under vingerne.

– Det er hovedsageligt er spørgsmål om speed. Vi tjente lidt penge sidste år, og vi kunne vælge at gøre det selv, men når man dels gerne vil gøre nogle grønne investeringer, dels sætte mere speed på forretningen, så kræver det nogle store, langsigtede investeringer, fortæller Michael Andersen, direktør og medstifter.

Derfor har Reform i et års tid været på udkig efter en investor, og der har blandt andet været flere udenlandske interesserede, som de to stiftere valgte fra til fordel for Statens finansieringsfond.

– Vækstfonden er en fed partner for os, for det første fordi de deler visionen om at blive en grøn virksomhed, men de har også nogle stærke kompetencer på e-commerce, så vi føler os trygge ved at gå i partnerskab med dem, forklarer Michael Andersen, der dog ikke vil løfte sløret for fondens eksakte ejerandel.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har investeringen givet Vækstfonden en ejerandel på mellem 10 og 15 pct. af virksomheden, der stadig har Michael Andersen og medstifter Jeppe Christensen som majoritetsejere.

Født til hele verden

Selvom Reform blev stiftet på dansk grund, er de to stiftere i dag rykket til Berlin, og virksomheden henter omkring 80 pct. af sin omsætning uden for de danske grænser.

– Vi har aldrig følt, at Danmark var vores marked. Da vi havde åbnet to danske showrooms, åbnede vi det tredje i New York, og USA udgør i dag en fjerdedel af vores marked, fortæller Michael Andersen, der vurderer, at der måske er plads til et enkelt eller to ekstra showrooms i Danmark.

– Men det er planen, at vi fremover skal åbne et showroom om måneden, og der kommer vi til at fokusere på USA og resten af Europa, fortæller han og understreger, at der er god grund til netop det.

– Modsat mange andre køkkenvirksomheder, så kommer vores kunder først ind online. Det betyder, vi kan se, hvor de befinder sig, så når vi åbner et showroom, gør vi det ikke i blinde, men på baggrund af data, så vi ved, at vi har omsætning fra day one, forklarer han og peger på, at virksomheden mandag slog dørene op i LA.

– Og allerede nu er vores timeslots fuldt booket 14 dage frem, fortæller Reform-stifteren.

En helt naturlig tidobling

Køkkenvirksomheden forventer at komme ud af 2020 med en omsætning i omegnen af 100 mio. kr., og det er ambitionen, at toplinjen tidobles inden for en overskuelig årrække.

– Om det bliver om fem, seks eller syv år, er ikke så afgørende, men vi er ikke i tvivl om, at det nok skal komme, lyder det fra Michael Andersen, der igennem de seneste seks år er blevet bekræftet i, at man med konceptet om godt design i en overkommelig prisklasse har fat i den lange ende.

– Jeppes og min mission, da vi startede det her, var at lave veldesignede køkkener, der var tilgængelige for mange mennesker, forklarer han og fortsætter:

– Det betyder jo også, at det skal være tilgængeligt i hele verden, og så er det klart, at det skal være en stor virksomhed, og konsekvensen af det mål er, at vi bliver en milliardforretning.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078