23948sdkhjf

Klumme: Skandinavisk møbeldesign i Kina

Kina importerer møbler som aldrig før. Nicolaj Dam Frederiksen fra DI's kontor i Xuzhou giver her et indblik i mulighederne for danske producenter.
Klumme af Nicolaj Dam Frederiksen, business analyst, DI Asia Base

I 2010 importerede Kina møbler for en værdi svarende til 9,16 mia. kr., og udviklingen ventes at fortsætte med en årlig vækst på 17 procent over de næste fem år.

Traditionelt har kineserne ikke brugt penge på indretning, da de har boet til leje, hvor ejeren bestemte indretningen. Men i takt med, at flere og flere kinesere ejer deres egen bolig, er der ligeledes kommet mere fokus på indretning. Desuden har den kinesiske middelklasses voksende købekraft påvirket møbelmarkedet markant.

En række danske møbelvirksomheder er allerede repræsenteret i Kina, herunder BoConcept, Jysk og Flexa. Flexa sælger funktionelle børnemøbler i træ til medium og high-end segmentet i Kina, hvor de startede deres egenproduktion i 1999. Med fremgangen på det kinesiske marked har Flexa 90 butikker i 54 kinesiske byer.

Fokus på skandinavisk møbeldesign
I januar har den kinesiske version af det amerikanske Elle Decoration bragt to fotoserier om skandinavisk møbeldesign. En 29 billeders fotoserie med hovedfokus på kontormøbler, samt en 19 billeder stor fotoserie om stuemøbler.

Fotoserierne lægger vægt på den simple æstetik og funktionalitet i skandinaviske møbler, som en stigende del af de kinesiske forbrugere efterspørger, hvilket bl.a. understreges ved Ikeas og BoConcepts stigende salg på markedet.

Muligheder på det kinesiske marked
Fritz Hansen har ytret en forventning om, at Kina bliver et lige så vigtigt marked for virksomheden, som Japan er. Det japanske marked er blandt de største forbrugere af dansk møbeldesign. Den velhavende kinesiske forbruger er, ligesom den japanske, også blevet mere bevist om design og kvalitet.

Udover de ovenfornævnte, er flere danske high-end mærker som Fritz Hansen og Paustian allerede tilstede på markedet. Paustian har været i Kina i flere år, og åbnede i 2010 deres eget showroom i Shanghai.

Med den stigende købekraft og den kinesiske forbrugers øgede interessere i æstetiske og funktionelle møbler af god kvalitet, ser vi hos DI afgjort muligheder for danske virksomheder, der er interesserede i at prøve kræfter med – og investere offensivt i – det kinesiske marked.

Indgang til det kinesiske marked
DI har oprettet muligheden for, at danske virksomheder kan få deres egen kinesiske Sales Manager i Shanghai eller Xuzhou, eller gå flere virksomheder sammen om at dele én. Denne vil fungere som virksomhedens repræsentant i Kina og arbejde med udviklingen af det kinesiske marked.

Medarbejderen vil formeldt være ansat af DI, hvorfor den danske virksomhed ikke behøver at oprette et kinesisk selskab. Dette betyder, at virksomheder hurtigt og relativt billigt kan komme i gang.

DI-Asia Base er en del af DIBD – DI’s internationale konsulentafdeling. Med kontorer i København, Shanghai, Xuzhou, Moskva, Mumbai, Sao Paulo og New York hjælper DIBD danske virksomheder ind på nye markeder. www.dibd.dk.

For at få mere at vide om, hvordan DI kan hjælpe din virksomhed ind på det kinesiske marked, kontakt Managing Director Glen Mikkelsen, +86-139 17 78 40 76, glmi@diab.cn eller Operations Manager Peter Tabor, +86-138 16 33 20 57, peta@diab.cn
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.469