Svensk byggemarkedskæde køber sig ind på det danske marked
Den svenske byggecenterkæde Byggmax etablerer sig på det danske marked til januar med en kombination af e-handel og opkøb af eksisterende byggemarkeder. Første opkøb er Næstved Lavpristræ A/S, der har fire butikker i Næstved, Slagelse, Køge og Hillerød.
Det oplyser Byggmax i en pressemeddelelse.
Byggmax Group, der er en lavprisaktør i gør-det-selv-branchen med en årlig omsætning på omkring 4,8 mia. kr., sikrer med markedsindtoget sin tilstedeværelse i alle fire nordiske lande. Koncernen driver i alt 170 byggecentre i Sverige, Norge og Finland, og omkring 20 pct. af omsætningen hentes på e-handel.
Næstved Lavpristræ, der kom ud af regnskabsåret 2019 med en bruttofortjeneste på 20,7 mio. kr., forventer at omsætningen i indeværende år lander på omtrent 125 mio. kr. Virksomheden blev grundlagt i 2001 af Michael Ravn og Christian Ravn, og også her har der de senere år været fokus på nethandel, der nu udgør omkring 30 pct. af forretningen.
Samme produkter til samme slags kunder
Købsprisen for de fire butikker er ifølge Byggmax på maksimalt 40 mio. kr., hvoraf de 20 mio. udgør den oprindelige købspris, mens det resterende beløb afhænger af udviklingen i 2021 og 2022.
– Vi er imponerede over den forretning, Christian og Michael har opbygget, og som passer vældig godt med Byggmax, udtaler Mattias Ankarberg, adm. direktør i Byggmax.
– Vi sælger den samme slags produkter til den samme type kunder. Lave priser er altid en stærk position, og vi tror stærkt på en integreret model, der kombinerer det bedste fra butikker og e-handel, fortsætter direktøren, der forventer, at det danske marked vil kunne forsynes via de nuværende leverandøraftaler og med eksisterende lagerstruktur.
Christian og Michael Ravn forventer, at det nye ejerskab vil sætte yderligere fart på væksten.
– Vi er glade for at overdrage ejerskabet til Byggmax, som kan denne branche og hvordan denne type forretning drives. At få en vækstorienteret ejer er også positivt for vores medarbejdere. Vi ser frem til at tage ressourcerne fra en større virksomhed til Danmark og øge vækstraten med både udvidet e-handel og nye butikker, udtaler de to stiftere.
Forsidefoto: Colourbox