Vinduesgigant har rettet blikket mod Tyskland
Tirsdag kunne Dovista offentliggøre nyheden om, at koncernen overtager schweiziske Arbonias vindues- og dørdivision for en historisk høj pris på 2,5 mia. kr.
Et opkøb, der giver Dovista-koncernen større muskler på det centraleuropæiske marked, hvor Arbonia primært afsætter sine produkter på hovedmarkederne i Polen, Schweiz og Slovakiet. Selv står Dovista stærkt i Skandinavien og på det britiske og irske marked, men direktøren ser gode muligheder for nye markedsindtog, organiske såvel som via opkøb.
– Hvis og hvornår den slags byder sig, ved vi jo ikke, men vi er heldige, at vi med VKR har en kapitalstærk ejer, der gerne vil investere i Dovista, så vi er godt rustet, når der dukker noget op, siger adm. Dovista-direktør Allan Lindhard Jørgensen.
5 milliarder i opkøbskassen
Også VKR har meldt klar til yderligere opkøb, og ifølge Mads Kann-Rasmussen, adm. direktør i VKR Holding, lyder investeringsrammen på 5 mia. kr.
Ifølge Allan Lindhard Jørgensen kigger koncernen især mod markeder og geografiske områder, hvor der er økonomi til at investere i bygningsmassen, og således har det gamle Vesteuropa umiddelbart mere interesse end de nyere markeder mod øst. Særligt stort er potentialet i Danmarks nabo mod syd.
– Tyskland er eksempelvis et helt oplagt område for os. Vi har allerede en lille smule eksport, og en mulighed gennem Arbonia der er til stede med brandet Wertbau, men det er stadig et meget stort – og meget fragmenteret – marked, så der har vi en stor interesse i at se, om der er muligheder for konsolidering, forklarer Dovista-direktøren.
Betydeligt potentiale for nye indtog
I første omgang er planen dog at koncentrere sig om de eksisterende og nyerhvervede markeder, hvor Allan Lindhard Jørgensen ser gode muligheder for vækst.
– Vi er lidt ydmyge overfor det, og det er et meget stort opkøb for os, så nu skal vi bruge tid på at lægge planer og integrere de to selskaber, forklarer direktøren, der imidlertid også ser stort potentiale for yderligere ekspansion.
– Begge virksomheder har eksport til andre markeder, og det er helt naturligt, at vi hele tiden kigger på, om det kan blive til hovedmarkeder for os, så der er betydeligt potentiale for organiske markedsindtog, lyder vurderingen fra direktøren, der ligeledes ser ”betydelige muligheder for opkøb”.