23948sdkhjf

11 veje til en lys fremtid – del 1

Den fysiske detailhandel befinder sig i en brydningstid med øget konkurrence fra bl.a. e-handel. Men der er masser af muligheder, som kan udnyttes. Her er 11 konkrete bud.
Den 11. november sidste år var Service Platform, Modezonen og Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning værter ved en stort anlagt konference, der satte fokus på detailhandlens muligheder.

Blandt oplægsholderne var Anne Marie Davis fra den britiske analysevirksomhed Verdict. Med afsæt i forbrugerindsigt, analyser og ikke mindst kommende store trends gav hun et interessant og inspirerende foredrag om, hvad detailbutikkerne skal gøre for at overleve den skærpede konkurrence.

Anne Marie Davis gav i alt 11 bud på veje til succes, som vi i de kommende 11 dage vil gengive her på Wood Supply.

1. Lokalt
Det lokale bliver mere og mere tillokkende for forbrugerne i takt med, at verden i stigende grad synes uoverskuelig og utryg. Det lokale har også den fordel, at det som regel er meget mere miljø- og klimavenligt at hente sine varer her, frem for at de skal tilbagelægge mange CO2-belastende km over land eller til vands, før de når frem.

Lokalt producerede varer kan man forholde sig til, fordi man ved, hvor de kommer fra, og man kan sætte ansigt på producenten, som dermed også kan stilles til ansvar for etikken og kvaliteten i produktionen. Det er en transparens, som er vigtig i tider, hvor ærlighed, sikre produkter og autenticitet er afgørende for mange forbrugere.

En af måderne, man som detaillist kan udnytte trenden om det lokale på, er ved tydeligt at benytte sig af lokale leverandører, så man viser, at man er en del af lokalsamfundet. I Storbritannien nævner Anne Marie Davis dagligvarekæden Waitrose og tøj- og livsstilskæden Anthropologie som aktører, der har fokus på det lokale.

Med tiltaget ”Waitrose Local Food” har Waitrose søsat et program, der støtter lokale leverandører og sørger for, at deres produkter havner på supermarkedshylderne. Anthropologie støtter det lokale ved i sine butikker at samarbejde med, og gøre opmærksom på, lokale restauranter og lokalt kulturliv. Det er tiltag, der styrker den livsstil, som Anthropologie gerne vil brande sig på, uden at man henviser til noget, som man direkte konkurrerer med. Det hænger godt sammen med Anthropologies generelle strategi om at gøre sine butikker så lokalt forankrede og individuelle som muligt.

Læs mere om konferencen:
Sådan løses detailhandlens udfordringer
Kampen om kunderne

Kilde: Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.114