23948sdkhjf

11 veje til en lys fremtid – del 2

Den fysiske detailhandel befinder sig i en brydningstid med øget konkurrence fra bl.a. e-handel. Men der er masser af muligheder, som kan udnyttes. Her er 11 konkrete bud.
Den 11. november sidste år var Service Platform, Modezonen og Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning værter ved en stort anlagt konference, der satte fokus på detailhandlens muligheder.

Blandt oplægsholderne var Anne Marie Davis fra den britiske analysevirksomhed Verdict. Med afsæt i forbrugerindsigt, analyser – og ikke mindst kommende store trends, gav hun et interessant og inspirerende foredrag om, hvad detailbutikkerne skal gøre for at overleve den skærpede konkurrence.

Anne Marie Davis gav i alt 11 bud på veje til succes, som vi gengiver her på Wood Supply. Vi er nu nået til 2. bud i rækken.

2. Etik og miljø
Etik og miljø er vigtigt for forbrugerne, og det bliver ikke mindre vigtigt i de kommende år som følge af krav om ansvarlighed og i lyset af de tydelige spor, klimaforandringer sætter. Verdict har fundet frem til flere interessante facts, når det gælder forbrugernes adfærd og holdninger til etik og miljø i detailhandel. Eksemplerne tager sit afsæt i tøjbranchen, men de kan også bruges som inspiration for virksomheder i andre dele af detailbranchen.

Verdicts undersøgelser viser, at 38 procent af forbrugerne har gået med second hand eller tøj lavet af genbrugsmaterialer. Ti procent er under indflydelse af etiske problemstillinger, når de køber deres tøj. 60 procent synes, at detaillister burde gøre mere for miljøet. 15 procent synes, at detaillister rent faktisk gør meget for at beskytte miljøet. Forbrugerne synes desuden, at emballage er det hovedområde, hvor detaillisterne kan gøre en miljømæssig forskel.

Det kan være svært for forbrugere både at forstå og gennemskue bæredygtighed i skjulte processer i virksomheders drift. Hvis tiltag inden for etik og miljø skal bruges som effektive salgsargumenter, må de derfor udmønte sig i konkrete produkter og services, som ligger længere fremme i forbrugernes tankegang. Selv små ting i butikkerne kan gøre en følelsesmæssig forskel for kunderne. I forhold til beklædning samarbejder stormagasinkæden Marks & Spencer med den britiske velgørenhedsorganisation Oxfam, som udleverer et værdibevis på fem pund til Marks & Spencer, hvis man indleverer sit brugte Marks & Spencer-tøj til Oxfams genbrugsbutikker. Kunden belønnes altså for at gøre noget godt.

En lige så kontant belønning giver tøj- og accessories-kæden Monsoon de kunder, som kommer ind med gammelt Monsoon-tøj, som de ikke længere bruger. Gennem programmet ”Clothes For Life” får man et nedslag i prisen på ti pund, hvis man køber nyt Monsoon-tøj for over 50 pund og samtidig indleverer sit brugte tøj. Monsoon sørger så for, at tøjet genbruges eller sælges videre, og pengene, som kommer ud af det, går til organisationen Newlife, der hjælper handicappede eller terminalt syge børn i Storbritannien.

Læs også:
11 veje til en lys fremtid – del 1

Læs mere om konferencen:
Sådan løses detailhandlens udfordringer
Kampen om kunderne

Kilde: Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078