23948sdkhjf

11 veje til en lys fremtid – del 3

Den fysiske detailhandel befinder sig i en brydningstid med øget konkurrence fra bl.a. e-handel. Men der er masser af muligheder, som kan udnyttes. Her er 11 konkrete bud.
Den 11. november sidste år var Service Platform, Modezonen og Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning værter ved en stort anlagt konference, der satte fokus på detailhandlens muligheder.

Blandt oplægsholderne var Anne Marie Davis fra den britiske analysevirksomhed Verdict. Med afsæt i forbrugerindsigt, analyser – og ikke mindst kommende store trends, gav hun et interessant og inspirerende foredrag om, hvad detailbutikkerne skal gøre for at overleve den skærpede konkurrence.

Anne Marie Davis gav i alt 11 bud på veje til succes, som vi gengiver her på Wood Supply. Vi er nu nået til 3. bud i rækken.

3. Undervisning
Det at undervise eller give forbrugeren ny viden, som kan omsættes i praksis og gøre nytte i forbrugerens hverdag, er også en stærk trend i detailhandlen, som fysiske butikker med fordel kan gøre mere ud af. Det kan dreje sig om at undervise kunderne, så de bliver bedre rustet til at følge en bestemt livsstil, eller det kan dreje sig om at være på pletten, når et bestemt informationsbehov melder sig i butikken.

Den amerikanske gør-det-selv-kæde; The Home Depot, lærer fx kunderne nye færdigheder. De har kurser rettet specielt mod kvinder under overskriften ”Do-It-Herself”, hvor man kan lære at lægge fliser og sætte køkken op. Den slags giver forbrugeren konkrete nye evner, skaber engagement mellem forbruger og kæde og tilskynder til køb af kædens produkter.

Organisationen Svensk Fisk, som arbejder for at fremme forbrugernes viden om fisk og sikre et større forbrug af fisk og skaldyr i Sverige, tilbyder i svenske dagligvarebutikker fiskeopskrifter og nøjere informationer om, hvordan fisken er fanget og produceret. I Waitrose har man kundemagasinet Waitrose Weekend, som giver kunden opskrifter, tips om sundhed, nyheder osv. I Danmark står Irma bag bladet Krydderiet, der udgives fire gange om året.

Undervisning kan også handle om at opmuntre kunderne til at bruge butikkens produkter på bestemte måder eller på kreative måder. I det britiske stormagasin Liberty, som er kendt for sine fine småblomstrede stoffer, gjorde kampagnen ”Scarf Camp” kunderne opmærksom på de utallige måder, man kan bruge tørklæder på. I vinduerne var der bl.a. inspirerende udstillinger skabt i samarbejde med designere, som viste tørklædernes multifunktionalitet – lige fra bandanas til flettet i håret og sågar som tipier og flag.

Læs også:
11 veje til en lys fremtid – del 1
11 veje til en lys fremtid – del 2

Læs mere om konferencen:
Sådan løses detailhandlens udfordringer
Kampen om kunderne

Kilde: Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063