Ny JK-direktør har ét mål: Kraftig, kraftig vækst
Han betegner sig selv som en dynamisk og handlekraftig leder, og målsætningen i hans nye stilling kan beskrives med ganske få ord.
– Vækst. Kraftig, kraftig vækst.
Med indtagelsen af direktørstolen hos den århusianske kontormøbelleverandør JK Office har Morten Kallmayer foretaget et markant brancheskift, men efter to måneder på posten ser han en hel del paralleller til den medieverden, han kom fra.
– Jeg synes jo, at den her branche ligesom mange andre står over for en omvæltning som blandt andet mediebranchen stod over for, for 10-15 år siden, forklarer han med henvisning til den digitaliserings- og automatiseringsdagsorden, han senest som chef for Politikens Lokalaviser og Jyllands-Posten i en årrække har arbejdet med at skubbe på og implementere.
– Ser vi for eksempel på Jyllands-Posten, så stod vi for 15 år siden i en situation, hvor vi havde et tungt produktionsapparat på print og samtidig skulle håndtere den digitale udvikling, og der så jeg, hvor svær en manøvre det var, sammenlignet med de, der ikke havde det tunge produktionsapparat, men var født rent digitalt og derfor ikke skulle kannibalisere på sig selv, fortæller Morten Kallmayer.
Frihed til at eksekvere
Og dermed er vi nået til en af forklaringerne på, at den tidligere mediemand har valgt at slå sine første møbelfolder hos netop JK Office.
– Jeg er meget begejstret for virksomhedens DNA, hvor man kan reagere hurtigt på trends og tendenser, netop fordi vi ikke har egen produktion og et stort apparat, der skal omstilles, lyder det.
Ifølge Morten Kallmayer har der dog været flere gode grunde til at takke ja til den nye stilling.
– Det er først og fremmest en interessant post på grund af virksomhedens meget store ambitioner og visioner, og så kender jeg ejerkredsen fra gamle dage i IT-branchen, mens også bestyrelsesformanden er meget respekteret og har nogle gode visioner, uddyber han.
Og det gør ikke posten mindre interessant, at forretningsmanden og Lego-arvingen Anders Kirk Johansen i efteråret købte sig ind i den østjyske kontormøbelvirksomhed.
– Det betyder, at der er kapital bag til at eksekvere og rykke på tingene, slår Morten Kallmayer fast.
En stærk position
Den tredje ting, der ifølge den nye JK-direktør gør virksomheden til en interessant størrelse, er den grønne dagsorden, JK Office har budt ind på med blandt andet lejeløsninger og salg af brugte møbler.
– Her står vi fuldstændig rigtigt i forhold til tendensen med, at flere og flere vælger bæredygtighed til, når de køber møbler, vurderer Morten Kallmayer og understreger, at det kræver en del af salgsapparatet.
– Der er stor forskel på at sælge brugt og nyt, for det er kompliceret at skulle sælge meget uens varer, og der er vores salgsapparat gearet til at håndtere et varekatalog, der er meget, meget bredt, lyder det.
Ifølge Morten Kallmayer giver de brugte møbler og det brede katalog også en fordel i forbindelse med salg og udlejning af de hjemmearbejdspladser, der for tiden er i høj kurs hos kunderne.
– Pludselig er der jo ikke længere tale om én kunde men om rigtig mange forskellige, der har forskellige krav til, hvordan hjemmearbejdspladsen skal udformes, forklarer han.
Den nye mand i front for JK Office er således ikke i tvivl om, at han har et godt udgangspunkt for sit erklærede mål om kraftig, kraftig vækst.
– Vi står et rigtig stærkt sted. Dels fordi vi har en kapitalstærk medejer i ryggen, men det er ikke kapitalen alene, der gør det; det afgørende er, at man kan rykke på det rigtige tidspunkt, og det er den position, jeg ser, vi har, slår Morten Kallmayer fast.