23948sdkhjf

11 veje til en lys fremtid – del 5

Den fysiske detailhandel befinder sig i en brydningstid med øget konkurrence fra bl.a. e-handel. Men der er masser af muligheder, som kan udnyttes. Her er 11 konkrete bud.
Den 11. november sidste år var Service Platform, Modezonen og Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning værter ved en stort anlagt konference, der satte fokus på detailhandlens muligheder.

Blandt oplægsholderne var Anne Marie Davis fra den britiske analysevirksomhed Verdict. Med afsæt i forbrugerindsigt, analyser – og ikke mindst kommende store trends, gav hun et interessant og inspirerende foredrag om, hvad detailbutikkerne skal gøre for at overleve den skærpede konkurrence.

Anne Marie Davis gav i alt 11 bud på veje til succes, som vi gengiver her på Wood Supply. Vi er nu nået til 5. bud i rækken.

5. Social forbundethed
I forlængelse af underholdnings- og oplevelsestrenden kan butikker med fordel tilbyde kunderne rum for socialt samvær med andre – det være sig familie eller venner. Særligt mad og drikkevarer er velegnede til at danne centrum for den slags hyggestunder, som giver forbrugeren mulighed for at engagere sig med (være)stedet og forbinde det med socialt liv og positive oplevelser.

Anne Marie Davis fremhæver café- og spisefaciliteter i både Ikea og feinschmecker-supermarkedskæden Whole Foods som noget, der giver ekstra værdi. Hun har selv oplevet, hvordan Ikeas kunder i fokusgrupper gang på gang fremhæver det at spise svenske kødboller i Ikeas spiseafdeling sammen med familien som højdepunktet i indkøbsoplevelsen.

Læs også:
11 veje til en lys fremtid – del 1
11 veje til en lys fremtid – del 2
11 veje til en lys fremtid – del 3
11 veje til en lys fremtid – del 4

Læs mere om konferencen:
Sådan løses detailhandlens udfordringer
Kampen om kunderne

Kilde: Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081