23948sdkhjf

11 veje til en lys fremtid – del 6

Den fysiske detailhandel befinder sig i en brydningstid med øget konkurrence fra bl.a. e-handel. Men der er masser af muligheder, som kan udnyttes. Her er 11 konkrete bud.
Den 11. november sidste år var Service Platform, Modezonen og Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning værter ved en stort anlagt konference, der satte fokus på detailhandlens muligheder.

Blandt oplægsholderne var Anne Marie Davis fra den britiske analysevirksomhed Verdict. Med afsæt i forbrugerindsigt, analyser – og ikke mindst kommende store trends, gav hun et interessant og inspirerende foredrag om, hvad detailbutikkerne skal gøre for at overleve den skærpede konkurrence.

Anne Marie Davis gav i alt 11 bud på veje til succes, som vi gengiver her på Wood Supply. Vi er nu nået til 6. bud i rækken.

6. Sundhed og wellness
Sundhed og wellness er anliggender, som har vist sig ikke bare at være af kortvarig interesse. 80 procent af de europæiske forbrugere synes, det er vigtigt at se fysisk attraktive ud, mens 76 procent føler, det er vigtigt at forbedre deres fysiske form. I takt med, at befolkningen i Europa får en større andel af ældre (i 2010 var 17,4 procent af populationen i EU over 65 år, mens det i 2020 er 19,4 procent, der er over 65), er der god grund til at tro, at rigtig mange i gruppen ønsker sig gode, aktive seniorliv – og så kommer man ikke uden om sundhed og velvære.

Sundhed bliver allemandseje, og sundhed skal være tilgængelig. Vi synes ikke, at sunde produkter skal koste en bondegård, og vi synes heller ikke, det skal være besværligt at tage hensyn til sundhed og helbred. Det afspejler sig i detailhandlen ved, at sundhed rykker fra specialiserede mindre butikker eller klinikker og ind i super- og hypermarkeder eller ind i større kædekoncepter.

Walmart har fx ”The Clinic at Walmart”, som er klinikker ejet af uafhængige aktører, men som tilbyder Walmarts kunder convenience og rimelige priser på sundhedsydelser – fx blodsukkertjek, blodtryksmålinger, behandling af allergi, ørepine og influenza, vaccinationer osv. Materialistkæden Boots tilbyder nu også kunderne en høj grad af convenience, når det gælder afhentning af medicin. Konceptet ”Drive thru prescriptions” betyder, at man fx på vej til arbejde kan hente sin medicin via drive through og altså helt uden at forlade bilen. Også på skønhedsområdet er demokratiseringen i gang. Skønhedsbehandlinger er ikke længere forbeholdt direktørfruerne, og deciderede skønhedsydelser har fundet vej til hypermarkederne. I Tescos store butikker er man i dedikerede instore-områder begyndt at tilbyde servicer inden for fx hudpleje, manicure og pedicure, og i Carrefour planet, Carrefours nye hypermarkedskoncept, kan man få express-behandlinger, hvis man trænger til en klipning eller lignende.

Læs også:
11 veje til en lys fremtid – del 1
11 veje til en lys fremtid – del 2
11 veje til en lys fremtid – del 3
11 veje til en lys fremtid – del 4
11 veje til en lys fremtid – del 5

Læs mere om konferencen:
Sådan løses detailhandlens udfordringer
Kampen om kunderne

Kilde: Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067