Uddannelse skal kunne måles på bundlinien
Virksomhederne forlanger nu valuta for pengene, når de sender ansatte på kurser.
Men i takt med de voksende udgifter til medarbejderuddannelse er virksom-hederne begyndt at stille større krav til eksterne konsulenter og kursus-udbydere.
Det er ikke længere nok at få et flot kursusbevis med hjem og hænge op på væggen. Og det er heller ikke nok, at en konsulent afleverer en tyk rapport med en masse idéer – uden medfølgende garanti for effekten.
Nu kræver virksomhederne nemlig valuta for pengene – kort sagt, at investe-ring i uddannelse og udvikling skal kunne måles på lige fod med andre inves-teringer.
Det er en af konklusionerne af en nyligt afholdt konference på Teknologisk Institut, hvor temaet var effektmåling og sikring af uddannelse.
Konferencens dirigent var Jan Jessen, der er direktør og partner i kursus- og konsulentvirksomheden Training Gallery.
Han pointerede vigtigheden af, at en konsulent bliver en ansvarlig samar-bejdspartner – og ikke bare en leverandør af en ydelse. Det er for nemt og ikke særligt hensigtsmæssigt at overlade hele opgaven til en konsulent.
I stedet bør både ledelse og konsulenten arbejde sammen – og ikke mindst stille krav til hinanden i form af klare økonomiske mål, der skal dokumenteres på bundlinien efter en given periode.
Kursusform, som kan effektmåles
Inden for kursusområdet gav Jan Jessen sit bud på forhold der skal medvirke til at uddannelse – og udvikling kan effektmåles:
- Korte, men koncentrerede uddannelsesforløb ude i virksomhederne.
- Inden kurset fastlægges de økonomiske mål, som ledelse og instruktør sammen skal nå.
- Kurset tager afsæt i et reelt afdækket kompetencegab.
- Der arbejdes interaktivt med virksomhedens egne problemområder, bl.a. i form af cases.
- Hver deltager udarbejder individuel handlingsplan i forhold til de emner, der efterfølgende skal bearbejdes.
- Efter kurset arbejder deltagerne individuelt og i fællesskab med det indlærte.
- 4-6 uger efter afsættes en dag, hvor instruktøren sikrer, at værktøjerne er implementeret.
- Og endelig evaluerer ledelse og instruktør de fastsatte mål.
Med denne ”opskrift” kan virksomhederne i langt højere grad sikre sig, at deres uddannelseskroner bliver til et aktiv for medarbejderne og firmaet – og ikke bare et diplom på væggen, sluttede Jan Jessen.
Kilde: Training Gallery, http://www.Traininggallery.dk