11 veje til en lys fremtid – del 9
Den fysiske detailhandel befinder sig i en brydningstid med øget konkurrence fra bl.a. e-handel. Men der er masser af muligheder, som kan udnyttes. Her er 11 konkrete bud.
Blandt oplægsholderne var Anne Marie Davis fra den britiske analysevirksomhed Verdict. Med afsæt i forbrugerindsigt, analyser – og ikke mindst kommende store trends, gav hun et interessant og inspirerende foredrag om, hvad detailbutikkerne skal gøre for at overleve den skærpede konkurrence.
Anne Marie Davis gav i alt 11 bud på veje til succes, som vi gengiver her på Wood Supply. Vi er nu nået til 9. bud i rækken.
9. Convenience
Convenience kan ikke betones for meget. De fleste forbinder ordet med fødevarer, og her er det da også vigtigt at tilbyde forbrugerne nem mad på farten eller nem mad til at tage med hjem. Men convenience handler også om at gøre sig tilgængelig og fleksibel, så det bliver så let som muligt for kunden at købe butikkens produkter. Multichannel-kunder køber mere end kunder, der kun har mulighed for at betjene sig traditionelt af en fysisk butik. Der findes utallige kombinationsmuligheder mellem salgskanaler på kryds og tværs af e-handel, fysisk butikshandel, instore-kiosker osv.
Det er nemlig ikke butikken, men forbrugeren, der skal bestemme, hvordan køb og levering bedst foregår. Vi ønsker at kunne købe detailhandelsprodukter, uanset hvor vi er, hvornår det er på dagen, og hvilket produkt det drejer sig om. Vi har vænnet os til, at det scenarie faktisk langt hen ad vejen er muligt givet digitale medier og hurtige internetforbindelser. Vi vil gerne kunne jonglere mellem fx at købe online og afhente i den fysiske butik, eller købe i den fysiske butik og få leveret varen.
Den gode gammeldags budservice er også vendt tilbage, og den bliver fx praktiseret af convenience-kæden Pret a Manger og den franske dagligvaregruppe Casinos koncept ”Petit Casino”, som også kommer ud med varerne i minibiler.
Læs også:
11 veje til en lys fremtid – del 1
11 veje til en lys fremtid – del 2
11 veje til en lys fremtid – del 3
11 veje til en lys fremtid – del 4
11 veje til en lys fremtid – del 5
11 veje til en lys fremtid – del 6
11 veje til en lys fremtid – del 7
11 veje til en lys fremtid – del 8
Læs mere om konferencen:
Sådan løses detailhandlens udfordringer
Kampen om kunderne
Kilde: Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning