Nyt samarbejde: Boconcept vil fylde 5-10 procent hos global kontorkæmpe
En ny aftale med den amerikanske kontormøbelkæmpe Haworth skal give danske Boconcept adgang til nye, store erhvervskunder på den globale scene.
Det skriver Finans.
Haworth, der årligt omsætter for omtrent 14 mia. kr., er verdens tredjestørste aktør inden for kontormøbler, og ifølge Boconcept-direktør Mikael Kruse Jensen åbner samarbejdet døren til erhvervskunder, den danske virksomhed ikke kan løfte alene.
Han peger på, at samarbejdet ikke alene er en gevinst for Boconcept, men også for Haworth, der med aftalen får møbler i et prissegment, der ligger under virksomhedens andre partneres.
Boconcept, der i 2019/20 omsatte for 1,2 mia. kr., henter i dag omtrent 10 pct. på kontraktmarkedet, og direktøren forventer, at andelen med det nye samarbejde kan blive løftet væsentligt.
– Det er svært at sige, hvor det bringer os hen. Haworth er i 125 lande, og i første omgang tager de os med ud til kunder i de 76. I de 28 af dem er vi ikke selv i dag. Jeg ser kæmpemuligheder, da vi virkelig supplerer hinanden godt. Så min langsigtede ambition er, at vi måske kan udgøre 5-10 pct. af deres omsætning, udtaler Mikael Kruse Jensen til Finans.
Samarbejde har løftet kvaliteten
Også Lars Larsen-ejede Bolia har allieret sig med en amerikansk storspiller for at få bedre adgang til de store kontraktkunder.
I 2017 indgik den danske designvirksomhed et samarbejde med Steelcase, og det har ikke alene givet virksomheden et ekstra ben at stå på, men også højnet kvaliteten betragteligt, fortalte Bolia-direktør Lars Lyse Hansen i efteråret til Wood Supply.
Hos Bolia har Steelcase-samarbejdet indtil videre fokuseret på det europæiske marked, og direktøren forventer således, at der er meget mere at hente.
– De kommende år begynder vi at kigge nærmere på Nordamerika, hvor vi vil replikere det europæiske setup, og så tager vi den videre derfra. Jeg er slet ikke i tvivl om, at potentialet også i den del af forretningen er kæmpestort, slog Lars Lyse Hansen fast i oktober.