23948sdkhjf

11 veje til en lys fremtid – del 10

Den fysiske detailhandel befinder sig i en brydningstid med øget konkurrence fra bl.a. e-handel. Men der er masser af muligheder, som kan udnyttes. Her er 11 konkrete bud.
Den 11. november sidste år var Service Platform, Modezonen og Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning værter ved en stort anlagt konference, der satte fokus på detailhandlens muligheder.

Blandt oplægsholderne var Anne Marie Davis fra den britiske analysevirksomhed Verdict. Med afsæt i forbrugerindsigt, analyser – og ikke mindst kommende store trends, gav hun et interessant og inspirerende foredrag om, hvad detailbutikkerne skal gøre for at overleve den skærpede konkurrence.

Anne Marie Davis gav i alt 11 bud på veje til succes, som vi gengiver her på Wood Supply. Vi er nu nået til 10. bud i rækken.

Integrerede kanaler
I en verden, hvor e-handel er i kraftig vækst (40 % af de europæiske forbrugere har prøvet at e-handle), og hvor e-handel udgør en stadigt stigende del af det samlede detailhandelsmarked, er spørgsmålet ikke længere, om man skal have flere salgskanaler, men hvordan man får dem integreret med hinanden i en crosschannel-strategi. Forbrugere har forskellige præferencer for, hvordan det passer dem bedst at købe varer. Nogle foretrækker at bestille online og spare leveringen ved selv at afhente i den fysiske butik. Andre vil helst tjekke varen ud i butikken for derefter at gå hjem og købe den online og endeligt få den leveret til døren – osv. For detailhandlen gælder det om at tilbyde mange og ikke mindst velfungerende kombinationer.

I Storbritannien er der flere eksempler på, at store aktører nu åbner fysiske opsamlingssteder for e-handlede varer, enten i form af rendyrkede opsamlingskoncepter eller opsamlingsstationer indeni eksisterende butikker.

Stormagasinkæderne John Lewis og House of Fraser har begge gjort det – John Lewis tilbyder, at man kan bestille produkter online og herefter afhente dem gratis i de fysiske butikker, også i supermarkedsdelen Waitrose’s butikker. House of Fraser har taget springet og åbnet et decideret click & collect-format ved navn ”House of Fraser.com” i den skotske by Aberdeen. Der er ingen fysiske varer på hylderne i det lille konceptformat, i stedet kan man som forbruger benytte sig af forskellige muligheder for at bestille og købe stormagasinets varer online fra butikken. Der er opstillet både iPads, større computere og store interaktive skærme på stedet, og når man bestiller, vælger man selv, om man vil have varerne leveret til sin bopæl eller til afhentning i House of Fraser.com-butikken.

Også flere pureplayere inden for e-handel åbner fysiske butikker i form af showrooms, hvor man kan se og prøve varerne, eller afhentningssteder. Anne Marie Davis peger desuden på, at vi i fremtiden vil komme til at se mindre nærbutikker eller convenienceformater agere samarbejdspartnere for større aktører, der tilbyder e-handel, ved simpelthen at fungere som lokale afhentningsstationer.

Læs også:
11 veje til en lys fremtid – del 1
11 veje til en lys fremtid – del 2
11 veje til en lys fremtid – del 3
11 veje til en lys fremtid – del 4
11 veje til en lys fremtid – del 5
11 veje til en lys fremtid – del 6
11 veje til en lys fremtid – del 7
11 veje til en lys fremtid – del 8
11 veje til en lys fremtid – del 9

Læs mere om konferencen:
Sådan løses detailhandlens udfordringer
Kampen om kunderne

Kilde: Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.492