23948sdkhjf

Bauhaus-direktør om genåbning: Det er bare dejligt – men…

Tirsdagens aftale om yderligere genåbning af landets store butikker vækker glæde hos Bauhaus-direktør Mads Jørgensen, der den seneste uge har revset regeringen for den forskelsbehandling, han oplever, de store butikker har været udsat for.

Sammen med repræsentanter fra blandt andet Ikea og Ilva mødtes Mads Jørgensen mandag med erhvervsminister Simon Kollerup, og ifølge Bauhaus-direktøren blev det her foreslået netop at give butikkerne på over 5.000 kvm. lov til at have samme antal kunder som butikkerne på 2.000 til 4.999 kvm. Et forslag, der altså bliver gældende fra på mandag.

– Det er meget positivt, at regeringen vist nok har lyttet og taget imod vores konstruktive forslag, for det kommer til at betyde rigtig meget for omsætningen. Vi har lige nu to butikker, der ikke har de her restriktioner, fordi de er under 5.000 kvm., og der kan vi se en super vækst på omsætningen. Og det forventer jeg også, at vi vil se i resten af butikkerne. Så det er bare dejligt, udtalte Mads Jørgensen tirsdag aften til Børsen.

Stadig udfordringer

Mens en række af Bauhaus’ 18 byggecentre altså fra på mandag kan åbne dørene for op til 250 kunder ad gangen, og det uden tidsbestilling, er restriktionerne stadig mere skrappe for butikker på mere end 10.000 kvm.

I hovedstadsområdet tæller Bauhaus’ byggemarkeder i Valby, Glostrup og Gladsaxe hver 12.500 kvadratmeter, mens kædens byggemarkeder i Hillerød, Roskilde og Ishøj alle er mellem 14.000-15.500 kvadratmeter, og her vil – i udgangspunktet – stadig være krav om tidsbestilling.

– Kravet om tidsbestilling kan fraviges, hvis der etableres en anden model, der reducerer risikoen for sammenstimling. Modellen vil blive drøftet i sektorpartnerskaber for detailhandlen, kunne man tirsdag læse i Justitsministeriets pressemeddelelse om genåbningen.

Ifølge Mads Jørgensen er der ikke belæg for, at kunderne skulle være mere tilbøjelige til at stimle sammen i de store butikker, men ikke desto mindre er han klar til at pege på alternativer til tidsbestillingsmodellen.  

– Man kunne jo bare sige, at det opsynspersonale, vi har i vores varehuse, har en ekstra opgave i at sikre, at kunderne ikke stimler sammen, sagde han tirsdag til Berlingske.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094