23948sdkhjf

BoConcept ser igen positivt på mulighederne

Trods lavere omsætning end sidste år formåede den midtjyske møbelkoncern at forbedre resultatet i regnskabsårets 3. kvartal.
I december måtte BoConcept nedjustere forventningerne til sit 2011/12-resultat efter et første halvår, der ikke fik det ventede forløb.

Her, tre måneder senere, er koncernens udmelding anderledes optimistisk efter et 3. kvartal, hvor en række forhold har udviklet sig i en mere positiv retning.

- Mens første halvdel af regnskabsåret 2011/12 var præget af skærpede markedsbetingelser og negativ realøkonomisk udvikling på flere af BoConcepts hovedmarkeder, har afsætningsforholdene stabiliseret sig i løbet af regnskabsårets 3. kvartal. Ordrebeholdningen er før regnskabsårets sidste kvartal ca. 15 mio. kr. større end sidste år, og BoConcept og franchisetagerne er ved indgangen til 4. kvartal 2011/12 mere optimistiske i forhold til den fremtidige udvikling end ved sidste regnskabsaflæggelse, konstaterer ledelsen i en regnskabsmeddelelse.

Fastholder resultatforventningerne
Sammenlignet med samme kvartal sidste år er BoConcepts omsætning faldet fra 249,6 til 243,6 mio. kr., men trods det lavere salg er bruttoresultatet øget fra 106,5 til 110,5 mio. kr. På bundlinjen gav kvartalet et overskud på 10,0 mio. kr., hvilket er en stigning på 2,5 mio. i forhold til sidste år.

De første tre kvartaler af regnskabsåret 2011/12 har BoConcept realiseret en omsætning på 749,5 mio. kr., hvilket er 0,5 procent lavere end omsætningen sidste år. Overskudsgraden (EBIT) udgør 3,4 procent mod 3,7 procent sidste år.

Der er over de seneste måneder skabt større tiltro til en politisk løsning på krisen i Sydeuropa, og det har smittet positivt af på BoConcepts omsætning og markedsposition i lande som Tyskland og Frankrig. Også i USA meldes der om fremgang, mens der i Danmark og Sverige er konstateret en mindre fremgang i aktiviteten.

BoConcepts fokus på nye vækstmarkeder har desuden medført, at andelen af omsætningen fra Sydamerika og Asien er stigende.

- Interessen for brandet, der i disse regioner tilhører luksussegmentet, er betydelig – både blandt potentielle franchisetagere og forbrugere. BoConcept vil fremover udnytte det stærke momentum på vækstmarkederne til at intensivere den globale udrulning af konceptet, lyder det fra BoConcept, som forventer for hele 2011/12 forventer en omsætningsfremgang på 2 procent og et EBIT på 3-4 procent.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078