23948sdkhjf

Vestjysk vandrørssucces sætter kurs mod trecifret millionomsætning

Det er små otte år siden, Lasse Nielsen og Martin Heinze skruede de første vandrør sammen og skabte Rackbuddy. I dag sælger virksomheden sine tøjstativer og garderobeløsninger til mere end 25 lande i Europa, og oven på et 2020, hvor bundlinjen blev fordoblet, er makkerparret klar til at skrue yderligere op for ambitionerne.

– Vi har været en virksomhed i vækst de sidste fem år, og vi har fået relativt meget fart på. Sidste år åbnede vi så et nyt showroom, og kom med flere nye tiltag, så den vej rundt er det nok lidt en synergieffekt, vi ser, fortæller medejer og direktør Lasse Nielsen til Wood Supply.

Synergien medførte, at Rackbuddy i regnskabsåret 2020 løftede bruttofortjenesten fra 7 mio. til 9,4 mio. kr., mens resultatet før skat voksede til 3,5 mio. kr. sammenlignet med 1,7 mio. året forinden.

Satser på egne produkter

Året bød også på en opgradering af den esbjergensiske virksomheds københavnske tilstedeværelse. Her valgte Rackbuddy at skifte kontor og butik ud med det designlab, der i september slog dørene op på Frederiksberg, og hvor kunderne kan komme helt tæt på designprocessen.

–  Man booker simpelthen en tid, og så har vi rådgivere, der står klar til at hjælpe og guide, så man får mest muligt ud af garderobepladsen, forklarer Lasse Nielsen.

I samme ombæring tog man en beslutning om at udfase de produkter, man hidtil havde forhandlet fra andre producenter.

– Tidligere kunne man se vores produkter sammen med en hel masse andre retailvarer, men nu er vi nået til et punkt, hvor vores produkter kan stå alene, lyder forklaringen.

Og selvom kunderne ifølge Lasse Nielsen har taget ”sindssygt godt imod” det københavnske tiltag, må Rackbuddy vente lidt endnu, før den endelige succes kan erklæres.

– Det var meningen, at det her også skulle være den spæde start på en test af, hvorvidt vi med lokal branding kan hæve onlinesalget i de områder, vi er til stede i, men på grund af corona har vi simpelthen ikke kunnet bruge de data, vi har fået ind endnu, fortæller han.

Kurs mod 100 millioner

Også 2021 er startet i højt tempo hos Esbjerg-virksomheden, og Lasse Nielsen fortæller, at man for nuværende ligger 40 pct. over samme periode sidste år.

– Men vi har også nogle ret markante vækstambitioner, slår medejeren fast.

For indeværende år lyder ambitionen på en toplinjevækst på 40 pct., svarende til en omsætning på omkring 40 mio. kr., men allerede i 2023 skal millionomsætningen være af den trecifrede slags. Og væksten skal særligt hentes i udlandet, der for nuværende står for ca. 60 pct. af Rackbuddys omsætning.

– Vi har lige rullet tre nye webshops ud i Polen, Holland og Sverige, og vi sælger allerede i Tyskland, England og Frankrig, fortæller Lasse Nielsen og peger på, at Rackbuddy på sidstnævnte marked oplevede en vækst på hele 200 pct. sidste år.

Med onlinesalg som den primære kanal har den unge virksomhed gjort sig mange erfaringer med, hvad der fungerer, og nu står man ifølge Lasse Nielsen med et trykprøvet setup, der relativt let kan kopieres til nye markeder. Men det betyder ikke, at virksomheden ikke vil supplere med fysisk nærvær.

– Når vi bliver lidt klogere på dataene fra designlabbet, kunne vi godt tænke os at åbne noget tilsvarende i Hamborg også, lyder planerne for Rackbuddys første skridt ad den vej.

RackBuddy ApS
mio. kr. 2020 2019
Bruttofortjeneste 9,4 7,0
Resultat før finansielle poster 3,5 1,8
Resultat før skat 3,5 1,7
Årets resultat 2,7 1,3
Balancesum 9,2 5,1
Egenkapital 4,1 2,4
Gns. antal ansatte 15 15
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2020.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062