23948sdkhjf

Danske virksomheder vinder på nye eksportmarkeder

Lande som Brasilien, Rusland, Indien og Kina er nogle af de nye eksportmarkeder, hvor danske virksomheder kan hamle op med konkurrencen fra lavtlønslandene. Disse markeder er med til at skabe arbejdspladser i danske virksomheder.
En ny analyse udarbejdet af Dansk Industri, der i dag offentliggøres i Erhvervspolitisk Indsigt viser, at danske virksomheder er i stand til at tage konkurrencen op med lavtlønslandende så som Brasilien, Rusland, Kina og Indien - også selvom dette sker på deres egne markeder.

- I dag går 4 pct. af Danmarks eksport til Brasilien, Rusland, Indien eller Kina, og det svarer til, at disse lande skaber ca. 25.000 job i danske virksomheder. Andelen er fordoblet på 10 år, og intet tyder på, at tendensen stopper, siger analysens forfatter, økonomisk konsulent Hans Uldall-Poulsen til Dagbladet Børsen.

Analysens resultater er således også en indikation af, at de danske virksomheder er i stand til at tage konkurrence på andre markeder til trods for høje lønninger.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08