23948sdkhjf

Ny inspiration til kreative virksomheder

Strategierne skrives i øjeblikket om hos 20 kreative virksomheder. De er midt i det 2-årige projekt ”Pit Stop”, hvor der er fokus på vækst og udvikling.
- Vi kreative er dygtige til at give andre gode råd, men vi formår ikke at tage vores egen medicin.

Det mener Nils Bugge, som står bag den internationalt orienterede idé- og designvirksomhed Modus A/S. Han deltager i projekt Pit Stop, der understøtter forretningsudvikling i kreative, vækst- og udviklingsorienterede virksomheder.

Nils Bugge er ikke i tvivl om, at Pit Stop-projektet allerede nu har betydelig indflydelse på, hvordan han udvikler sin virksomhed.

Rollerne er byttet om
- Jeg har taget nogle nye strategiske beslutninger, som gearer Modus til fremtiden, fortæller Nils Bugge og forklarer, at projektet har to væsentlige styrker:

- Vi er så vant til at rådgive andre, men her er det os, som kommer i fokus. Det har været meget positivt at blive evalueret udefra og gå i løbende dialog om virksomhedens stærke og svage sider. Derudover er det væsentligt, at de andre deltagere også er kreative med de særlige udfordringer, som det giver.

Også hos designfirmaet Says Who har deltagelsen i Pit Stop været lærerig:

- Vi er blevet skarpere på, hvilke ydelser, vi selv leverer. Som kreativ virksomhed kan vores ydelser være uigennemskuelige, og her har vi lært at blive mere præcise på, hvad vi tilbyder, forklarer innovationskonsulent og partner Kasper Meldgaard.

Han fremhæver samtidig, at Pit Stop har givet adgang til et nyt, værdifuldt netværk:

- Vi har startet samarbejde med en arkitekt med mange års erfaring i branchen. Vi er et rigtig godt match og vi er nu ved at udvikler noget sammen.

Målrettet kreative hjerner
Hos Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning evaluerer projektledelsen netop nu år det første år med Pit Stop:

- Mange tilmeldte sig lynhurtigt, så det var tydeligt, at vi ramte et behov. For de kreative virksomheder vil gerne udvikle sig, men tilbydes ikke umiddelbart redskaberne til hvordan, forklarer projektleder Joan Knudsen.

Pit Stop skal indsamle viden og udvikle metoder, så Danmark fremadrettet får lettere ved at støtte sine mange små kreative virksomheder i at skabe vækst. Projektet er udviklet på baggrund af en omfattende analyse i 2009 – ”Analyse af de kreative erhverv i Region Midtjylland” – som viste, at 82 procent af de kreative virksomheder ikke søger rådgivning i en bestyrelse og at 61 procent ikke benytter det offentlige erhvervsfremmesystem. De kreative virksomheder arbejder ikke systematisk med de områder, der er afgørende for forretningsmæssig udvikling og de har brug for andre værktøjer og tilbud end traditionelle virksomheder.

Da de imidlertid genererer en høj værditilvækst pr. fuldtidsmedarbejder, og samtidig er katalysator for produktudvikling og markedsføring i de traditionelle erhverv, stod det klart, at en indsats som Pit Stop skulle iværksættes.

- Vi startede med at analysere de deltagende virksomheder og kunne konkludere, at de har svært ved at finde kunder, samarbejde forretningsorienteret med andre og lave strategi for sig selv. På baggrund af den viden udviklede vi workshops målrettet de kreative hjerner, og vi kan se, vi har ramt rigtigt, for der er i den grad blevet svedt igennem. Virksomhederne udviser et kæmpe engagement. Især har de fået øjnene op for værdien af at arbejde med strategi, fortæller Joan Knudsen, som netop nu er ved at planlægge år to:

- I 2011 har vi analyseret behov og målrettet vores værktøjer til de kreative. I 2012 sætter vi fuld fokus på implementering. Mange virksomheder arbejder netop nu intenst med deres strategi. I 2012 skal den foldes ud og der skal sættes spot på at optimere virksomhedernes arbejde med at opbygge nye netværk, markedsføre sig og få nye kunder, forklarer projektlederen.

Fakta om ”Pit Stop – Vidensbrændstof til kreative virksomheder”
Et landsdækkende projekt, som understøtter forretningsudvikling i tyve kreative, vækst- og udviklingsorienterede virksomheder og knytter dem tættere til forsknings- og udviklingsmiljøer samt styrker deres blik for internationalt samarbejde og eksport.

Der arbejdes målrettet med metoder, som understøtter og inspirerer kreative erhverv. Eksempelvis har Alexander Osterwalders Business Model Innovation vist sig at være et rigtig godt værktøj, som understøtter de kreative virksomheders behov for at arbejde med forretningsudvikling på en måde, som er operationel, visuel og fleksibel.

De kreative virksomheder følges i to år tæt af: Development Centre UMT, Århus Universitet Herning, Arkitektskolen Aarhus, Kunstakademiets Designskole, Copenhagen Business School, Alexandra Instituttet.

For at skabe de bedst mulige resultater samarbejder aktørerne tæt med kreative brancheorganisationer: Danish Design Association, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Designere samt Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening.

Projektet er finansieret af Styrelsen for Forskning og Innovations program ”Åbne Midler” og ledes af Development Centre UMT, som er sekretariat for Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning. Projektet startede primo 2011 og fortsætter til udgangen af 2012.

Læs mere på www.innonetlifestyle.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078