Gubi genfinder væksten med bedste kvartal nogensinde
Da Klaus Høeg-Hagensen 1. oktober overtog posten som adm. direktør hos Gubi, trådte han direkte ind i det, der skulle blive designvirksomhedens bedste kvartal nogensinde. Siden kapitalfonden Axcel i 2018 købte virksomheden i en milliardhandel, fulgte ellers to år med tilbagegang, men nu er Gubi tilbage på vækstsporet, og årets sidste kvartal foregik altså i ualmindelig høj fart.
– Det har været en super start. Det gør det hele meget nemmere, så for mig kunne det ikke være bedre, lyder det fra direktøren.
Gubis 2020-regnskab, der offentliggøres i dag, dækker grundet en omlægning af regnskabsåret blot over de sidste seks måneder af året. Her lander omsætningen på 211 mio. kr., sammenlignet med 367 mio. i det fulde regnskabsår 2019/20. Ser man udelukkende på samme periode i 2019, er omsætningsvæksten ifølge virksomheden selv på 6 pct.
Private kompenserede for kontrakterne
– Andet halvår var virkelig godt, og især sidste kvartal gik det rigtig godt på de fleste markeder, fortæller Klaus Høeg-Hagensen.
Udviklingen ligner dermed den, mange af landets møbel- og designvirksomheder har været igennem det seneste år, men Gubis globale tilstedeværelse har udgjort en udfordring.
– Vi har ikke så stor en andel i Skandinavien som mange andre, og vi har især været udfordret i USA og Storbritannien, hvor vi kun lige nåede at komme i vækst, forklarer Gubi-direktøren.
Ikke overraskende har udfordringerne i særlig grad vist sig på kontraktmarkedet, hvor virksomheden traditionelt har været stærk på hotel- og restaurationsindretning.
– Men det er rigeligt blevet kompenseret af den vækst, vi på privatsegmentet har haft på tværs af alle markeder og særligt på onlinehandlen, lyder det.
Først og fremmest et consumerbrand
Ifølge Klaus Høgh-Hagensen er kontraktmarkedet dog så småt ved at vågne igen, men han peger på, at det, grundet den hastige vækst i det private segment, udgør en stadigt mindre del hos virksomheden.
– Og det kommer til at fylde mindre hos os. Vi vil gerne køre kontrakt, og det skal selvfølgelig også vækste, men vi skal først og fremmest være et globalt consumerbrand, slår han fast.
Således har Gubi-direktøren efter seks måneder på posten ikke alene fået en flyvende start men også en overbevisning om, at der er meget mere at komme efter for designselskabet, der har rødder tilbage i 1967.
– Jeg er stolt og taknemmelig over at opleve vores medarbejderes engagement og omstillingsparathed i en meget usædvanlig tid. Kombinationen af det og en historisk stærk produktportefølje gør mig meget optimistisk for 2021, slutter han.
mio. kr. | 2020* | 2019 |
---|---|---|
Bruttofortjeneste | 72,3 | 126,1 |
Driftsresultat | 48,9 | 84,0 |
Resultat før skat | 48,1 | 82,8 |
Årets resultat | 36,7 | 64,1 |
Balancesum | 126,8 | 140,8 |
Egenkapital | 49,9 | 53,5 |
Gns. antal ansatte | 58 | 58 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2020. *Regnskabsåret 2020 dækker over perioden fra 1. juli til 31. december 2020. Tallene er derfor ikke direkte sammenlignelige. |