Kontorleverandør høster frugterne af digital strategi
Med en benhård satsning på online markedsføring og et fleksibelt leverancekoncept har den aarhusianske kontormøbelproducent Kontormøbler.dk formået at øge omsætningen i 2020. Succesen er fortsat ind i 2021 med rekordomsætning i årets første kvartal, som ligger 75 pct. over første kvartal 2020.
Den positive fremdrift i et ellers turbulent år er ifølge virksomheden selv resultatet af et benhårdt fokus på at møde kunderne i de rette kanaler og tilpasse leverancerne til muligheder og behov under Covid-19. Kontormøbler.dk har investeret massivt i SEO og Google-annoncering under pandemien, hvilket har ført et stort antal kunder over i virksomhedens webshop. Således er andelen af besøgende fra Google steget med 46 procent i 2020, og det samlede salg via Google-annoncering steg med 53 procent.
– Vi har fastholdt vores aktivitetsniveau gennem hele Covid-19 og hverken afskediget eller hjemsendt nogen på lønkompensation. Tværtimod har vi investeret i at møde vores kunder på nettet, hvor de fleste har brugt rigtig meget tid i 2020. Vi har både kunnet invitere kunderne inden for i vores fysiske showrooms i de perioder, hvor samfundet har været åbent, og i vores online showroom og webshop under nedlukningen, siger COO i Kontormøbler.dk Martin Pihl, som har ansvaret for virksomhedens digitale strategi.
Meget lidt kørende salg
– Fleksibiliteten i at kunne tilpasse kanalerne i forhold til den aktuelle samfundssituation har været helt afgørende for, at vi har klaret os så godt. I mange brancher er man allerede langt med omnichannel, og det er bestemt en strategi, vi vil udvikle videre på som led i vores fokus på at levere gode kundeoplevelser, understreger Martin Pihl.
Modsat hovedparten af kontormøbelbranchens øvrige aktører er Kontormøbler.dk født digital og driver en onlineforretning med fokus på SMV-segmentet. Virksomheden har, ud over online-forretningen, fire fysiske showrooms i København, Aalborg, Aarhus og Herning.
– Vi har meget lidt opsøgende og kørende salg. Over 60 procent af vores omsætning stammer fra virksomheder, som finder os i vores digitale tilstedeværelse. De kontakter os af sig selv og bliver til salg i vores fysiske showrooms eller online i webshoppen. Vi tror fuldt og fast på denne strategi og planlægger at åbne yderligere showrooms i de kommende år med den fortsatte tætte sammenhæng mellem online og butik, siger Martin Pihl.