23948sdkhjf

Ny branche-platform vil være uafhængig af distributører

– Der er behov for et ikke distributør-ejet format, der kan understøtte branchen og et branchefællesskab, og lige nu ser vi et særligt behov for, at producentleddet står sammen.

Sådan lyder det fra Thomas Junker Wiberg, der i fællesskab med Lene Junker Wiberg, indehaver af Fyrskibet, og strategi- og brandingeksperten Peter Mørk, står bag det nye brancheinitiativ DDcated. Thomas Junker Wiberg er selv markeds- og udviklingsdirektør i nyligt etablerede Paustian2Gether, men understreger, at det nye projekt er skabt helt uden for Paustian-regi og således uafhængigt at branchens etablerede aktører.

De små har det svært

Målet er, at DDcated skal blive netop det format, som branchen ifølge Thomas Junker Wiberg har manglet, og han peger på, at særligt de mindre aktører kan få glæde af det nye initiativ.

– Især for de små designere og producenter er der efterhånden kommet en kompleksitet i markedet, som gør det rigtig svært at få en del af markedet; en ting er at få sniksnakket en masse, men det er noget andet at få dem involveret i projekter og udbud, hvor rigide krav ofte betyder, at de ikke kan tilvælges, forklarer han.

Derfor er DDcated undervejs med et projekt, hvor nyuddannede designere kommer ud i etablerede virksomheder, og flere initiativer er på vej.  

– Det handler også om, at vi gerne vil understøtte en bedre dialog mellem producenterne, og derfor er det vigtigt, at det nye format skal være 100 procent uafhængigt af distributører, for det er bagved distributørledet, innovationen ligger. Og det udfordres når distributører bliver så store, at de bliver en styrende faktor i markedet, så med det her håber vi at kunne træde et skridt tilbage, og skabe et branchefællesskab og samarbejde med udgangspunkt i producentledet, uddyber Thomas Junker Wiberg.

Klar til 3daysofdesign

DDcated melder nu også klar til 3daysofdesign, hvor holdet i samarbejde med Fyrskibet og Nationalmuseet er klar til at omdanne Kongernes Lapidarium i Christian IV’s bryghus til en ”must-see oplevelse for alle sanser”.

– Det er simpelthen årets bedste mulighed for at møde alt det nye møbeldesign og se, hvad de mindre producenter og nye designere arbejder med, og vi ønsker med stærke samarbejdspartnere, at skabe magi i et af de smukkeste historiske områder midt i København, lige bag magtens højborg og ud til Frederiksholms kanal, siger Thomas Junker Wiberg om arrangementet.

Her vil publikum kunne møde 34 etablerede brands, 18 designspots og specielle fokuspladser for bæredygtige produkter, samt opleve pitch med unge designere blandt de hundreder af bevaringsværdige kongelige statuer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073