23948sdkhjf

Fritz Hansen vil sælge designermøbler til kineserne

Kinesiske arkitekter kender meget lidt til dansk design, men det skal der laves om på, lyder ambitionen hos møbelproducenten Fritz Hansen.
Kina bliver fra politisk hold beskrevet som et særdeles interessant marked for dansk design, men hos Fritz Hansen står det kinesiske marked blot for 1 mio. kr. ud af en samlet omsætning på ca. 440 mio. kr.

Det vil møbelproducenten fra Allerød nu ændre på, og derfor søsætter virksomheden en ny strategi, der skal øge kendskabet til Arne Jacobsen, Kasper Salto, Cecilie Manz og resten af det stærke hold af designere hos Fritz Hansen.

I første omgang er indsatsen målrettet det professionelle marked, og det er der en ganske god forklaring på, fortæller adm. direktør Jacob Holm til dagbladet Børsen.

- Når kineserne holder fri, lever de i det offentlige rum uden for deres hjem. De holder af at spise på restaurant, bo på femstjernede hoteller og bruge penge på wellness. Derfor er det præcis dét marked, vi går efter. På længere sigt — i takt med, at kendskabet til vore møbler forhåbentlig vokser — forventer vi også at kunne sælge dem til rige kinesere, siger han.

Et svært marked
Ifølge Børsen har Fritz Hansen indgået en treårig samarbejdsaftale med den danske ambassade. Det betyder, at der tre-fire gange årligt skal afholdes større arkitektseminarer på ambassaden med fokus på dansk design og Fritz Hansen-møbler.

Hvor hurtigt, det vil kunne lade sig gøre at trænge ind på det kinesiske marked, har Jacob Holm svært ved at svare på. Men han forventer en længere og mere besværlig proces end på mere udviklede markeder.

Nye tal fra Møbel + Interiør Brancheforeningen viser, at den samlede danske eksport af møbler til Kina voksede med 15 procent til 64,4 mio. kr.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078