Kunderegn i køkkenbranchen giver rekordår hos leverandør
Den coronaforstærkede køkkenkøbelyst kunne sidste år også mærkes hos den danske hvidevare- og emhættedistributør Eico, der kom ud af 2020 med det bedste årsresultat i virksomhedens 40 år lange histore.
Her voksede bruttofortjenesten 55 pct. til 31,8 mio. kr., mens resultatet før skat med 14,9 mio blev hele 128 pct. større end det foregående års.
– Ikke mindstseti lyset af et ekstremt turbulent og uforudsigeligt corona-år i hele verden, er dette et resultat, vi er særdeles stolte af. Marginerne i hvidevarebranchen er generelt pressede, og at vi trods dette kommer ud af året med et resultat og en vækst på så højt niveau, vidner om, at vi har formået at skalere vores forretning gennem effektivisering og stordriftsdele, udtaler Michael Jacobsen, adm. direktør i Eico.
Forventer fortsat fremgang
Ifølge ham er årets fremgang ikke båret af enkeltstående forhold med af en kombination af fortsat udvikling i eksisterende forretningsområder og kunder samt nye hvidevarebrands.
– Desuden har vores branche – modsat en lang række andre brancher – ikke været negativt påvirket af corona-problematikken, idet efterspørgslen efter produkter inden for hjemme-segmentet har fortsat ufortrødent, fortæller direktøren der understreger, at væksten ligeledes er hentet på tværs af geografi.
– Både det danske marked og samtlige udenlandske markeder, herunderNorge, Sverige og Finland, udviser særdeles stærke resultater samt vækstrater, lyder det.
Og Michael Jakobsen forventer, at også indeværende år kommer til at stå i vækstens tegn.
– Vi har stadig et stort uudnyttet potentiale, og med vores tydelige strategi og kontinuerlige arbejde med at eksekvere på denne, er jeg tryg ved, at også 2021 bliver et særdeles godt år. Over hele linjen og på samtlige vores nordiske markeder har vi fremadrettet forventninger om en markant og tocifret vækst, slår Eico-direktøren fast.