23948sdkhjf

Flügger sætter sin lid til påskesalget

Trods en salgsfremgang på 16 % måtte Flügger-koncernen se resultatet falde til -34 mio. kr. i regnskabsårets 3. kvartal. Forventningerne til årsresultatet fastholdes dog.
I Flügger voksede omsætningen med 16 procent i regnskabsårets 3. kvartal sammenlignet med den tilsvarende periode i fjor.

I Danmark blev det til en fremgang på 6 procent, mens markederne i Sverige og Norge, hvor Flügger har åbnet en del nye butikker, gik frem med henholdsvis 16 procent og 33 procent.

Uden for Skandinavien – dvs. primært Polen og Kina – voksede omsætningen kun med 7 procent, hvilket skyldes en opbremsning på det kinesiske boligmarked siden december 2011.

Udviklingen afspejler koncernstrategien
Regnskabsårets 3. kvartal er traditionelt er tabsgivende i Flügger, og derfor er det heller ikke overraskende, at perioden sluttede med et underskud. Resultatet lyder på -34 mio. kr. – en nedgang på 5 mio. kr. i forhold til sidste år.

Totalt set har Flügger realiseret et overskud på godt 21 mio. kr. efter skat i regnskabsårets tre første kvartaler. Det er næsten 40 mio. kr. lavere end sidste år. Omsætningen udgør 1.320 mio. kr. mod 1.189 mio. kr. sidste år, mens EBIT-marginen udgør 3,0 procent mod 6,7 procent i fjor.

Den reducerede indtjening forklares som et udslag af koncernens offensive satsning uden for Danmark med nye butikker i Sverige, Norge, Polen og Tjekkiet.

- Udviklingen afspejler koncernstrategien, hvor man efter en periode med vigende efterspørgsel efter finanskrisen igen har valgt at satse offensivt for at skabe vækst – ikke mindst uden for Danmark. I seneste kvartal er det således også første gang, at salg Sverige er større end salg Danmark, som i øvrigt inkluderer omsætningen i Island, Grønland og Færøerne, skriver Flügger blandt andet i sit kvartalsregnskab.

Forventer omsætningsvækst på 10 procent
Ledelsen fastholder de tidligere udmeldte forventninger til årets resultat, der lyder på en vækst i omsætningen i omegnen af 10 procent (2010/11: 1.320 mio. kr.) samt et EBIT på ca. 50 mio. kr. (2010/11: 85 mio. kr.).

Det fremhæves, at det forventede resultat forudsætter et godt salg op til påsken, hvilket også traditionelt er højsæson for salg af træbeskyttelse og maling.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078