23948sdkhjf

Møbelproducent: Bæredygtighed betaler sig

Duba-B8 kan for tiden fremvise imponerende vækstrater, og det skyldes ikke mindst virksomhedens fokus på bæredygtighed.
I sidste uge offentliggjorde Duba-B8 et 2011-resultat på 31 mio. kr. før skat – det bedste resultat i virksomhedens 98 år lange historie.

Læs også: Duba-B8 skaber rekordresultat i 2011

Virksomheden øgede i 2011 sin omsætning med hele 69 procent, og adm. direktør Christian Jacob Flarup er ikke i tvivl om, at vedvarende investeringer i bæredygtige produktions- og forsyningskæder er en væsentlig del af årsagen til den markante fremgang.

- Når vi ser på de ti største projekter, hvor Duba-B8 i 2011 er blevet udvalgt som hovedleverandør, har virksomhedens evne til at dokumentere bæredygtighed, ikke bare når det gælder materialerne, men i hele værdikæden været en afgørende parameter for kundens valg af leverandør i otte ud af ti tilfælde, siger han.

Ikke længere tilstrækkeligt at konkurrere på design og kvalitet
Duba-B8 er certificeret hos både FSC og PEFC, og certificeringerne har været væsentlige elementer i den differentieringsstrategi, som nu har bragt kontormøbelproducenten styrket ud af krisen.

En vigtig milepæl blev nået i 4. kvartal af 2011, hvor andelen af certificerede og sporbare komponenter i træproduktionen rundede 90 procent.

- I starten af vores virksomheds 98-årige historie ejede vi selv skove, og den overvejende del af de øvrige råvarer stammede fra skovejendomme i Danmark eller de øvrige nordiske lande. Vi kunne derved på nært hold sikre bæredygtigheden i vores produktions- forsyningskæder. I dag opererer vi i et globalt marked, hvor internationalt godkendte certificeringsprogrammer er et helt nødvendigt styringsværktøj til at sikre, at vores kunder får de bæredygtige leverancer, de efterspørger, siger Christian Jacob Flarup.

Direktøren påpeger, at de bæredygtige tiltag er altafgørende i en tid, hvor Duba-B8 i stigende grad skal måle sig i den globale konkurrence:

- Vi har siden globaliseringen for alvor tog fat i vores branche lært en masse af vores internationale kunder og vores internationale kollegaer i branchen. Konkurrencen er udfordrende men samtidigt meget udviklende for vores organisation. I dagens marked er det ikke længere tilstrækkeligt at matche eller overgå vores internationale konkurrenter på design og kvalitet, men vi skal også kunne følge dem helt til dørs og gerne overgå dem på bæredygtighed, slutter Christian J. Flarup.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063